The effect of strategic leadership in determining manufacturing systems: an exploratory study in the Babylon Textile Factory

Authors

  • Mahmoud Fahd Abed Ali
  • Ahmed Mohammed Shahid
  • Mohammed Torky Abed Al-Abbas

Keywords:

manufacturing systems, Strategic leadership

Abstract

Industrial sector in Iraq suffer the lack of the pillars intersection of cost and price in its work .This is obvious from the not ablate decision take of lower cost production ,the application of Manufacturing System has become a local demand in the light of the current variables ,since it saves the hardly ,Time , Cost , quickly .in the most transaction with the Operation production of the clear lack of sufficient knowledge of its aspects , this research has come to highlight these aspect the possibility in the apparition Strategic production and improve efficiency and raise the level of performance Project textile Babylon .

References

اولاً : المصادر العربية :

أ – الكتب

البرواري , نزار عبد المجيد : البرزنجي , احمد محمد ( استراتيجيات التسويق : المفاهيم , الاسس , الوظائف ) الطبعة الثانية : دار وائل للنشر والتوزيع , عمان : 2008

البكري , ثامر ( استراتيجيات التسويق ) الطبعة العربية , دار اليازوري العلمية للنشر والتوزيع : عمان : 2008

البكري , ثامر ( التسويق : اسس ومفاهيم معاصرة ) الطبعة العربية , دار اليازوري العلمية للنشر والتوزيع : عمان : 2006

البكري , ثامر : الرحومي , احمد ( تسويق الخدمات المالية ) الطبعة الاولى , مكتبة الجامعة , اثراء للنشر والتوزيع , الشارقة : 2008

خليل , نبيل مرسي ( الميزة التنافسية في مجال الاعمال ) مركز الاسكندرية للكتاب , الاسكندرية : 1998

الزعبي , علي فلاح ( ادارة التسويق : منظور تطبيقي استراتيجي ) الطبعة العربية , دار اليازوري العلمية للنشر والتوزيع : عمان : 2008

سويدان , نظام موسى : البرواري , نزار عبد المجيد ( ادارة التسويق في المنظمات غير الربحية ) دار الحامد للنشر والتوزيع : عمان : 2008

السيد , اسماعيل محمد ( الادارة الاستراتيجية ) مفاهيم وحالات تطبيقية , الدار الجامعية : الاسكندرية : 2000

الشرمان , زياد محمد : عبد السلام , عبد الغفور ( مبادئ التسويق ) الطبعة الاولى , دار صفاء للنشر والتوزيع , عمان : 2009

الشماع , خليل محمد حسن : حمود , خضير كاظم ( نظرية المنظمة ) الطبعة الرابعة : دار المسيرة للنشر والتوزيع , عمان : 2009

الصميدعي , محمد جاسم ( ادارة التوزيع : منظور متكامل ) الطبعة الاولى , دار المكتبة الوطنية اليازوري , عمان : 2008

الصميدعي , محمود جاسم : العلاق , بشير عباس ( اساسيات التسويق الشامل والمتكامل ) دار المناهج للنشر والتوزيع : عمان : 2012

طالب , علاء فرحان : العطار , فؤاد حمودي : شياع , حسام حسين ( المزيج التسويقي المصرفي واثرة في الصورة المدركة للزبائن ) الطبعة الاولى : دار صفاء للنشر والتوزيع : عمان : 2010

الطائي , حميد : الصميدعي , محمود : العلاق , بشير : القرم , ايهاب علي ( الاسس العلمية للتسويق الحديث ) الطبعة الاولى , مدخل شامل دار اليازوري للنشر والتوزيع , عمان : 2007

الطائي , حميد عبد النبي : العلاق , بشير عباس ( تسويق الخدمات ) الطبعة العربية : دار اليازوري العلمية للنشر والتوزيع : عمان : 2009

الطائي , يوسف حجيم : العبادي , هشام فوزي ( التسويق الالكتروني ) الطبعة الاولى , دار الوراق للنشر والنوزيع , عمان : 2009

عاشور , نعيم عبد : عودة , رشيد نمر ( مبادئ التسويق ) الطبعة العربية : دار اليازوري للنشر والتوزيع , عمان : 2006

عبد القادر , براينيس ( تسويق الخدمات والخدمات العمومية ) الطبعة الاولى , مكتبة الوفاء القانونية : الاسكندرية : 2014

عبد الوهاب , حفيان ( دور ادارة الموارد البشرية في تحقيق الميزة التنافسية للمنظمات ) الطبعة العربية : دار الايام للنشر والتوزيع : عمان : 2014

العتيبي , صبحي ( ادارة وتنمية الانشطة والقوى البيعية في المنظمات المعاصرة ) الطبعة الاولى : دار الحامد للنشر والتوزيع , عمان : 2006

العيساوي , محمد حسين & العارضي , جليل كاظم & العبادي , هاشم فوزي ( الادارة الاستراتيجية المستدامة) الطبعة الاولى : دار الوراق للنشر والتوزيع , عمان : 2012

ب – الرسائل والأطاريح الجامعية :

البناء ، زينب مكي : طالب , علاء فرحان ( دور استراتيجية المحيط الأزرق في تحقيق الميزة التنافسية المستدامة ) رسالة ماجستير مقدمة إلى مجلس كلية الادارة والاقتصاد – جامعة كربلاء : قسم إدارة الأعمال: 2010

العاني , اريج سعيد ( تقييم دور ثقافة المنظمة ونجاح ادارة المعرفة في تطوير الميزة التنافسية المستدامة ) دراسة تطبيقية في شركات الاتصال الخلوي العاملة في العراق : اطروحة دكتوراه فلسفة ادارة الاعمال , جامعة بغداد : 2008

العبيدي , بشار محمد ( الابداع التقني واثرة في تحقيق الميزة التنافسية ) رسالة ماجستير مقدمة الى مجلس كلية الادارة والاقتصاد , الجامعه المستنصرية : 2005

يحضية , سملالي ( اثر التسيير الاستراتيجي للموارد البشرية وتنمية الكفاءات على الميزة التنافسية للمؤسسة الاقتصادية ) اطروحة دكتوراة , جامعه الجزائر : 2005

ج- البحوث

الطائي , يوسف حجيم ( استراتيجية السوق الازرق ودورها في تحقيق التفوق التنافسي ) دراسة تطبيقية في معمل سمنت الكوفة , بحث غير منشور : 2008

فلاق , صليحة : بوشعور , حريري ( رأس المال الفكري كمدخل لتحقيق ميز تنافسية مستدامة ) الملتقى الدولي الخامس حول رأس المال الفكري في منظمات الاعمال العربية في ظل الاقتصاديات الحديثة , الجزائر : 2011

ثانيا : المصادر الاجنبية :

Book

Adams & Lamant " Corporate social responsibility " Three kay approaches : Journal of management studies ; January ; p-93- 114 : 200 2)Barney , jay B & Hesterly , Williams “ strategic management and competitive advantage : concept and cases “ Pearson , prentice – Hall , new jersey : 2006 3)Cameron , kim " Leading change " using fixed points to navigate provo, ut , leadership Excellence : 2008 4)Chase, R.B., and Aquilano , N.J., and Jacobs ,F.R., "Operation Management for Competitive advantage", 9th ed., McGraw-Hill , New York ,2003 5)Czepiel, J., “Competitive Marketing Strategy”, prentice Hall, Inc., 1992David , Barnes “ operation management – An International perspective “ Thomson : 2008 6)Dube , l & Renaghan , l . ; Sustaining Competitive Advantage : 1999 File: /A: search . epnet .com 7)Evans ,J., Dean , J: '' Total Quality Management: Organization & Strategy" , 3 ed., New York , Thomason , South Western : 2007

Fernie john & Sparks , Leigh " Logistics and retail management " Second ed Wiley & Sons : 2004 9)Ferrell.o.c & Hartline , Michael .D “ Marketing strategy “ 4ed , Thomson , south – western : 2008

Heizer , Jay & Render , Barry “ operation management “ 10ed , Pearson : 2011 11)Hill , Charles , W . l & Jones , Gareth , R " Theory of Strategic Management With Cases " 9th Edition, South-Western Cengage Learning , China, 2010 12)Hill , Charles , W . l & Jones , Gareth , R “ Strategic management : An Integrated Approach “ 8th ed , Houghton Mifflin company , new york : 2008 13)Kotler , Philip “ Marketing Management : analysis planning Implementation , and control 9th ed ., prentice – Hall . Inc : 1997 14)Kotler,Philip&Armstrong,Gary, Marketing-An Introduction,10 ed, Prentice – Hall : 2011 15)Macmillan , Hught & Tampoe , Mahen “ strategic management “ oxford university , press Inc ., new york : 2000 16)Slack , Nigel & Lewis , Michael “ Operation Strategy “ 2th ed , pearson ., Education limited , England : 2008. 17)Stanton , William , J “ Fundamentals of Marketing “ 5th ed , McGraw – Hill , Int . Books co : 1997. 18)Thompson , Arther A. & Strickland A. J. " Strategic Management Concepts and Cases ", 11th ed , by McGraw-Hill , Inc in Singapore , (1999)

Journal

Alee , v " knowledge networks and communities of practice " practitioner fall/1) winter , 1-15 : 2000

Asli , Kucukaslan, ; The value of environmental management and green product design within sustainable development and competitive strategies of the companies , African Journal of Agricultural Research . vol 6(1) pp.514 ,59 – January : 2011

Hoffman , Werner " Strategies for Management A portfolio of Alliances , Strategic Management Journal 28 , 2007

Hoffman P. Nicole "An Examination of the Sustainable Competitive Advantage, Concept: Past, Present, and Future", Academy of Marketing Science Review, Vol.2006 , No.4.

panda, T.K " Creating customer life time " value through effective CRM in financial services industry " of services research , vol .2 no 2 ,pp.157-71 : 2003

Rijaman pianin , Rasoara , Abratt , Rusell and February yumilk " Sustainable competitive advantage management decision " no, 41 : 2003

Published

2025-01-08

How to Cite

محمود فهد عبد علي, احمد محمد شهيد, & محمد تركي عبد العباس. (2025). The effect of strategic leadership in determining manufacturing systems: an exploratory study in the Babylon Textile Factory. Iraqi Journal for Administrative Sciences, 11(44), 143–164. Retrieved from https://mail.journals.uokerbala.edu.iq/index.php/ijas/article/view/2923