The double exponential smoothing model and its role in preparing the sales budget by application at Al-Wessam Dairy Products Company

Authors

  • Muhammad Wafi Abbas Abd Aoun Al-Shammari Economics and Administration College - Karbala University

Keywords:

sales budget numbers, Double exponential smoothing

Abstract

The problem of this research comes up with the result that the most of companies are prepare sales budget practically reliance on budgets of previous years, then make changing on it. In general ,the sales budget is prepare practically on the basis of experience and personal diligence and not on academic basis.
This research aims to preparation of sales budget using double exponential smoothing model and its evaluation process.
This research depends on the following hypothesis :-
(( taking the double exponential smoothing model in preparation of sales budget will ensure providing relevant information to the management in order to true decisions making )) .
This research is divided into three sections. the first section deal with the theoretical part, its include the research methodology , theoretical presentation to time series, exponential smoothing of the time series, double exponential smoothing model and sales budget . the second section deal with an applicative part which included estimation of expected sales units, determination of products sale prices, estimation of expected sales value, then preparation of sales budget for the research sample company and its evaluation process. the third section devote to showing the important conclusions that revealed by the study and giving the suggested recommendations .

References

-1- الكتب العربية :

- تشاو , لنكولن, 1996, " الإحصاء في الإدارة " , تعريب عبد المرضي حامد عزام , الرياض , دار المريخ للنشر.

- حسين , جاسم ناصر والنجار , 2008, صباح مجيد وسلمان , حميد خير الله , " تخطيط ورقابة التخزين " , الطبعة العربية , عمان , دار اليازوري العلمية للنشر والتوزيع .

- الشوربجي , مجدي, 1994, " التنبؤ الكمي للمشروعات والحكومات (الأساليب والنماذج والتطبيقات ) " , ط1 ,القاهرة , الدار المصرية اللبنانية .

- الطبولي وابو سدرة،ابو القاسم عمر و فتحي صالح،1993، مباديء الاحصاء،ط3.مصراته،الدار الجماهيرية للنشر والتوزيع والإعلان.

- عبد ربه , إبراهيم علي إبراهيم , 2004, " مبادئ علم الإحصاء " , ط1 , الإسكندرية , مكتبة ومطبعة الإشعاع الفنية.

- عبد الرحيم , علي والعادلي , يوسف ومحمد , العظمة, 1990 , " أساسيات التكاليف والمحاسبة الإدارية " , ط1 , الكويت , ذات السلاسل.

- العتوم , شفيق وفتحي , العارومي, 1995 , " الأساليب الإحصائية " , ط1 , ج1 , دار المناهج للنشر والتوزيع.

- كانافوس , جورج ودون , ميلر, 2004, " الإحصاء للتجاريين : مدخل حديث " , تعريب سلطان محمد عبد الحميد ومحمد توفيق البلقيني , الرياض , دار المريخ للنشر.

- مينيكيا , إدوارد وكورزيجيا , زوريانا , 2006, " الإحصاء في الإدارة مع التطبيق على الحاسب الآلي " , تعريب سرور علي إبراهيم سرور , الرياض , دار المريخ للنشر.

- النعيمي , محمد عبد العال والعودة , عبد الرحمن محمود , 2007, " مقدمة في الإحصاء مع تطبيقات على برنامج SPSS " , ط1 , عمان , مؤسسة الوراق للنشر والتوزيع.

- هيكل، عبد العزيز فهمي،1980، موسوعة المصطلحات الاقتصادية والاحصائية، بيروت، دار النهضة العربية.

-2- الكتب الإنكليزية :

- Atrill,Peter & Eddie Mclaney,2009,Management Accounting for Decision Makers,6th ed.

( England, Pearson Education limited).

- Collier,Paul M. , 2003, Accounting for Managers,(England,John Wiley & Sons Ltd.).

- Drury, Colin, 2008, Management & Cost Accounting, 7th ed., (U.K., South-Western Cengage Learning).

- Garrison, Ray H. & Noreen, Eric W. , 2000, Management Accounting, 9th ed., ( USA, McGraw- Hill Companies, Inc.).

- Horngren, Charles T. et. al. , 2009, Cost Accounting A managerial Emphasis,13th ed. (New Jersey, Pearson Education, Inc.).

- McClave & Benson & Sincich, 2011, Statistics for Business and Economics,11th ed. (New Jersey, Pearson Education, Inc.).

- Walker, Janet, 2009, Fundamentals of Management Accounting,2nd ed.,( Italy, Elsevier Ltd.).

- www.abarry.ws/books/statistical forecast. pdf.

- www.minitab.com/support.

شركة الوسام لمنتوجات الألبان نتائج تطبيق أنموذج التمهيد الأسي المزدوج بخصوص كمية المبيعات المقدرة خلال عام 2012

Published

2025-02-04

How to Cite

محمد وفي عباس عبد عون الشمري. (2025). The double exponential smoothing model and its role in preparing the sales budget by application at Al-Wessam Dairy Products Company. Iraqi Journal for Administrative Sciences, 9(35), 235–254. Retrieved from https://mail.journals.uokerbala.edu.iq/index.php/ijas/article/view/3078