Analysis of customer profitability and its role in managing the relationship with the customer to improve sustainable competitive advantage: an applied comparative study between the traditional costing approach and the activity-based costing approach in I

Authors

  • Mohammed wafi Abbas
  • Abwalhsnyn Muhsin Jawda

Keywords:

Customer profitability, Sustainable competitive advantage

Abstract

This research is an attempt to find resolution for the study problem represented by that the cost traditional system of the current economical units does not show the customer profitability analysis; if an accountant attempt to conduct such analysis the result would be misleading information due to depending on obscure data relating the indirect cost, and this would resulted in making wrong decisions.
The study aims basically to analyze the customer profitability according to the traditional method and the cost method basing on activities. The two method are compared with each other to show the role of each one in managing the costumer relation and the competitive advantage of the economical unit.
To achieve this aim, the research depends on the following hypothesis( using the customer profitability analysis according to the cost method basing on activities would provide the information that help the administration in improving its relation with the costumer, and consequently, achieve the sustainable competitive advantage.
The research concludes a number of theoretical and practical conclusions; the most important one is that analyzing customer profitability according to the traditional system of costs has a negative effect on managing the costumer relation and the competitive advantage as it give misleading information and data due to depending on obscure data relating the indirect cost, and this would resulted in making wrong strategic decisions.
The researcher recommends the following:- To apply customer profitability analysis, the economical units have to provide all the required devices and means, designing the records and documents to provide detailed information represented by the revenues and costs on the level of costumer.

References

انتريل, مرن بشر ومكلاني، إدي (2013)، المحاسبة الإدارية لمتخذي القرارات، ترجمة زهير عمرو دردر، دار المريخ، الرياض.

تشارلز، هورنجرن وداثار، سريكانت وفسوستر، جورج (2002)، محاسبة التكاليف – مدخل إداري، ترجمة أحمد حامد حجاج، دار المريخ، الرياض.

تشارلز، هورنجرن وداثار، سريكانت وفسوستر، جورج (2009)، محاسبة التكاليف – مدخل إداري، ترجمة أحمد حامد حجاج، دار المريخ، الرياض.

الجبوري، نصيف جاسم محمد علي (2008)، محاسبة التكاليف المتقدمة، المستقل للطباعة والتصميم.

الحسنية, سليم ابراهيم,2009,الادارة بالأبداع ,المنظمة العربية للتنمية الادارية,دمشق.

ربايعة، علي وذياب ، قنمي (2010)، إدارة المبيعات، دار الصفاء للنشر، عمان.

اللامي، غسان قاسم داود (2013)، إدارة التسويق أفكار وتوجيهات جديدة، دار صفاء للنشر والتوزيع، عمّان.

الطائي، يوسف حجيم والعبادي، هاشم فوزي (2008)، إدارة علاقات الزبون، طبعة 1، الوراق للنشر والتوزيع، عمّان.

عباس، حسين وليد حسين (2014)، استراتيجية إدارة المواد البشرية- المدخل الحديث للميزة التنافسية، دار ومكتبة الحامد للنشر والتوزيع، عمان.

العلي، عبد الستار محمد (2006)، إارة الإنتاج والعمليات، طبعة 2، دار وائل للنشر والتوزيع، عمّان.

مروة، حكيم وحوحو، محمد (2009)، تسويق العلاقات من خلال الزبون مصدر لتحقيق المنافسة واكتساب الميزة التنافسية، دار المسلية للنشر.

أسعد، باسل (2014)، دور مدخل تحليل ربحية الزبون في ترشيد القرارات الإدارية، مجلة جامعة دمشق للعلوم الاقتصادية والقانونية، المجلد 30، العدد 2.

الدليمي، عراك عبود عمير (2009)، تأثير مقدرات الإبداع الاستراتيجي ورأس المال الاجتماعي في بناء الميزة التنافسية المستدامة، رسالة ماجستير، كلية الإدارة والاقتصاد، جامعة بغداد.

Fosrer, George, Customer Profitability Analysis, 1996, Articles.

Garrison, R. Noreen, E. and Brewer P., (2012) Management Accounting, 14th, MCE raw – Hill/Iwin.

Harry, Richard Rumit and Kunim, Elsa, 2003, Whatiuth world is competitive advantage, Anderson school.

HornGron, charlest. And Datar, srikant Mand Rajan Madhar, 2012, Cost Accounting Amanagerial Emphasis, 14th, new Jersey.

Mohammed, Muzahid Akbar, 2009, Impact of Quality, Trust and customer satisfaction on customer loyalibity, ABAC Journal, vol. 29, Nl.

Oliver, R.L, 1980, ((A cognitive model of the antecedents and consequences of satisfaction decisions, Journal of marketing research, vol. 7.

Velcu, Oana, 2002, Practical Aspects in the Implement tatth of an ABC Model, M, Scthesis in Accounting, Swedish school of Economics and Business, Administration.

American Express company, 2008, Assessing customer profitability, www.openforum.com

Hill,Charles w.l&jones,gareth r.,2008,strategic management: an intwgrated approach,8th,Houghton miffin copany, New York.

Tyagi, R., 2008, Management Introduction Journal of Management science, Vol. 6, No. 21.

hoffman,werner h,2007,strategies for management aporfolio of 8. alliances.www.bauer,bwi,unl-manhheim.de.

garman,james,1993,continuous qualiy improvement &survival strategy: the southern pacific experience, vol (xxx), n12. www.morrisey.com

Searcy,d.,2004,using activity based costing to assess channel customer profitability,management accounting quarterly montvaleg,vol.5,n.2.

Published

2025-01-07

How to Cite

محمد وفي عباس, & ابوالحسنين محسن جودة. (2025). Analysis of customer profitability and its role in managing the relationship with the customer to improve sustainable competitive advantage: an applied comparative study between the traditional costing approach and the activity-based costing approach in I. Iraqi Journal for Administrative Sciences, 11(46), 88–115. Retrieved from https://mail.journals.uokerbala.edu.iq/index.php/ijas/article/view/2901