The impact of personality characteristics on the elements of the empowerment strategy - a study of the opinions of a number of workers in a sample of industrial organizations in Mosul

Authors

  • Abdul Sattar Muhammad Ali Al-Adwani Economics and Administration College - Karbala University
  • Maan Waad Allah Jar Allah Al-Maadidi Economics and Administration College - Karbala University
  • Ali Abdel Fattah Mahmoud Al-Shaher Economics and Administration College - Karbala University

Keywords:

Personality characteristics, empowerment strategy

Abstract

The study aims to know the effect of Worker\'s personalities in elements of empowerment strategy, and through features of sample of workers at a number of organizations in Mosul, who have been selected randomly from the workers who are working at various committees within these organization.
To know these features we designs this purpose, and it has been distributed to the 58 sample members. a questioner
After analyzing this yielded set data on of data basis of correlation equations and simple multipliers regression, which has been preceded with theoretical framework by the research hers, by utilization authors, opinions concerning of personality and empowerment concepts, and what resulted from their view points regarding it, especially under the present century information, the researchers reached to some outcomes, by which suitable conclusions have been crystallized in, which were the most important: the ability to say about personality properties, as they have an essential effect in activity of empowerment strategy, or even in a widespread as it has a basic effect in the regulatory behavior entirely, as the authors emphasized with in the theoretical framework of regulatory behavior since 1920s of last century.
In the light of some conclusions, the researchers present their proposals that stressed on the importance of workers personalities to be cared by the managers, similar to enhance rather than application activity of empowerment strategy only, but it expands to reach the enhancement of regulatory activity as general.

References

المعاجم والرسائل والاطاريح الجامعية

الرازي، محمد بن أبي بكر بن عبد القادر ، (1981)، "مختار الصحاح"، دار الكتاب العربي، بيروت. 2

عاشور، أحمد ساقي، (2009)، الأنماط المعرفية للمديرين وعلاقتها بأنماطهم القيادية، دراسة لآراء عدد من المديرين في عينة من كليات جامعة الموصل، رسالة دبلوم عالي غير منشورة، كلية الإدارة والاقتصاد، جامعة الموصل.

عبدالرحمن، جلال سعد الملوك، (2002)، "أثر استراتيجية التمكين في تعزيز الإبداع المنظمي"، أطروحة دكتوراه غير منشورة، كلية الإدارة والاقتصاد، جامعة الموصل.

الدوريات والمؤتمرات

جواد، عباس حسين، و حسين ، عبد السلام علي ، (2007)، "اثر استراتيجية التمكين في تنشيط رأس المال الفكري"، المجلة العراقية للعلوم الإدارية، المجلد 4، العدد 16.

مصطفى، أحمد سيد، (2004)، "تمكينالعاملين. السمات المميزة والمقاييس المؤشرة"، المؤتمر الدولي الرابع عشر للتدريب والتنمية، القاهرة.

الياسري، أكرم محسن، وأمل عبد محمد علي، وصالح مهدي محمد، (2008)، "التمكين بين الفكر التنظيمي والفقه الإسلامي"، المجلة العراقية للعلوم الإدارية، م: 5، ع: 21

الكتب

حمود، خضير كاظم، واللوزي، موسى سلامة ، (2008)، "مبادئ إدارة الأعمال"، إثراء للنشر والتوزيع، عمان.

حمود، خضير كاظم، (2002)، "السلوك التنظيمي"، دار صفاء للنشر والتوزيع، عمان.

حريم، حسين، (1997)، "السلوك التنظيمي: سلوك الأفراد في المنظمات"، دار زهران للنشر والتوزيع، عمان.

عبد الباقي، صلاح الدين محمد، (2001)، "السلوك التنظيمي"، الدار الجامعية للطباعة والنشر، مصر.

السلمي، علي، (2001)، "خواطر في الإدارة المعاصرة"، دار غريب للطباعة ، القاهرة.

القريوتي، محمد قاسم، (1993)، "السلوك التنظيمي: دراسة السلوك الإنساني الفردي والجماعي في المنظمات الإدارية"، المكتبة الوطنية، عمان.

داغر، منقذ محمد، وصالح ،عادل حرحوش، (2000)، "نظرية المنظمة والسلوك التنظيمي"، دار الكتب للطباعة، بغداد.

Books

Calvin S. Hall& Others, (1980), "Theories of Personality", 2nd.ed New York, John Wiley& Sons, Inc.

Don Hellrigel& John W. Slocum, Jr., & Richard W. Woodman, (1989), "Organizational Behavior", St. Paul, west publishing co.

Guyt Clair, (1997), "Total Quality management in Information Services", Bowker, Saur, London.

IeeJ.Krigewski& Larry P.Ritezman, (1997), "Operations Management", Addison Wesley Publishing co., Inc., New York.

John R. Schermerchorn, Jr.,& Lames G. Hunt& Richard N. Osborn, (1997), "Organizational Behavior", John Wiley& Sons, Inc., New York.

John M., Ivancevich, Peter Lorenzi& Steven J. Skinner, (1997), "Management Quality and Competitiveness", McGraw-Hall Companies, Inc., Chicago.

John M. Ivancevich& Peter Lorenzi& Steven J. Skinner,& Philip B. Crosby, (1997), "Management: Quality and Competitiveness", 2nd.ed, McGraw-Hill Co., Inc., U.S.A.

Patrick M. Wright& Raymond A. Noe, (1996), "Management of Organization", Irwin McGrow-Hill Co, Inc., U.S.A.

Ken Blanchard, Cavlos, John P.&RondolPlp, Alan, (1996), "Empowerment: Takes Move Than A Minute", Berett-Koehler Publishers, Inc., San Francisco.

Robert P. Vecchio, (1991), "Organizational Behavior", Harcourt Braco College Publishers, New york.

Robert Keritner& Angelo Kinicki, (1992), "Organization Behavior", 2nd.ed, Homwood. III, Irwin.

Richard L. Daft, (2001), "Organization: Theory and Design", South Western College Publishing, U.S.A.

Richard L. Daft, (2003), "Management", 6th.ed, South Western Thomson, U.S.A.

Raymond A. Noe& John R. Hollenbeck& Barry Gerhart& Patrick M. Wright, (2003), "Human Resource Management", McGraw-Hill Co., U.S.A.

Sheehy G., (1976), "Passages: Predictable crises of Audit Life", Dutton, New york.

Steven Brown, (1996), "Strategic Manufacturing for Competitive Advantage", Prentice-Hall, Inc., New Jersey,

Stephen P. Robbins, (1998), "Organizational Behavior", 8th.ed, New Jersey, Prentice-Hall, International, Inc., New Jersey.

Steven L. Mcshane& Mary Ann Von Glinow, (2000), "Organizational behavior", McGraw-Hill Co., Inc., U.S.A.

Journals

Robert Simons, (1995), "Control in an Age of Empowerment", Harvard Business Review, March-April.

Margaret Erstad, (1999), "Empowerment Organizational Change International" Journal of Contemporary Hospitality Management, Vol. 9, N. 7.

Mohammed Rafiq&Pervaizk Ahmed, (1998), "A contingency Model for Empowering Customer Contact Services Employee", Management Decision, Vol. 36, N. 10.

Steven H. Appellaum, Danielle Hebert& Sylvie Leroux, (1999), "Empowerment: Power, Culture and Leadership-A strategy or Fad for The Millennium?", Journal of work Place Learning: Employee Counseling Today, Vol. 11, N.7.

الشخصية والعوامل المؤثرة في بلورتها

Published

2025-02-04

How to Cite

عبد الستار محمد علي العدواني, معن وعد الله جار الله المعاضيدي, & علي عبدالفتاح محمود الشاهر. (2025). The impact of personality characteristics on the elements of the empowerment strategy - a study of the opinions of a number of workers in a sample of industrial organizations in Mosul. Iraqi Journal for Administrative Sciences, 9(35), 53–75. Retrieved from https://mail.journals.uokerbala.edu.iq/index.php/ijas/article/view/3066