Product design and role in enhancing competitive advantage

Applied research of the views of a sample of workers in the ready-made factory / Iraq – Najaf

Authors

  • Abdul-Hussein Jasim Mohammed Economics and Administration College - Karbala University
  • Amal Sabbar Mohammed Economics and Administration College - Karbala University

Keywords:

تصميم المنتج, الميزة التنافسية

Abstract

The success of organizations and their progress today hinges on their ability to bring new ideas that have never been seen before in their knowledge, circulation, or becoming into goods and services, as this research came to verify its basic assumptions in the existence of a correlation and influence relationship between the independent variable of product design and its dimensions represented in (Performance, special features, reliability, conformity, durability, serviceability, outward appearance, aesthetics and perceived quality), and the adopted variable, the competitive advantage in its dimensions (cost, quality, flexibility and speed of delivery), based on a basic problem that the effect of product design and its dimensions on the competitive advantage at the field level in the ready-to-wear lab is not resolved, and in an effort to determine which dimensions of the product design most affect the competitive advantage, the data and information required to verify the validity of the hypotheses that tested a random sample It consisted of (205) individuals working in the Ready-to-Wear Factory / Najaf, whose answers were subjected to testing and analysis, and it was evident that there was a significant impact of product design on the competitive advantage at the level of the study sample.                                                                                                                    

References

أ‌) الكتــب العربية

- ادريس ، وائل محمد والغالبي ،طاهر محسن ،الادارة الاستراتيجية المفاهيم العمليات الطبعة الاولى ، دار وائل للنشر والتوزيع ، عمان ، الاردن،2011 .

- البكري ، سونيا محمد . " إدارة الانتاج والعمليات : مدخل النظم " . الدار الجامعية ، 2000

- الزعبي، حسن علي ، نظم المعلومات الاستراتيجية ، مدخل استراتيجي ، الطبعة الاولى , دار

وائل للنشر والتوزيع ، عمان ، الأردن،2005 .

- الطائي, محمد عبد حسين, والخفاجي, نعمة عباس خضير, 2009 , "نظم المعلومات الإستراتيجية منظور الميزة الإستراتيجية ", الطبعة الأولى, دار الثقافة للنشر والتوزيع, عمان .

- العلي ، عبد الستار محمد . " إدارة الانتاج والعمليات : مدخل كمي : الطبعة الاولى ، عمان ، دار وائل للنشر ، 2000 .

- الغالبي ,طاهر محسن منصور ,2009 ,"الادارة الاستراتيجية منظور منهج متكامل " دار وائل للنشر ,عمان ,الاردن ,الطبعة الثانية .

- اللامي, غسان قاسم, " تقنيات ونظم معاصرة في إدارة العمليات ", الطبعة الأولى, إثراء للنشر والتوزيع, 2008 .

- النجار ، صباح مجيد ، ومحسن ، عبد الكريم " إدارة الانتاج والعمليات " . الطبعة الاولى ، بغداد : مكتبة الذاكرة ، 2004 .

- نجم ، نجم عبود ، (2005) ، " إدارة المعرفة : المفاهيم والاستراتيجيات والعمليات " ، ط1 ، مؤسسة الورّاق للنشر والتوزيع ، عمّان ، الأردن .

ب) المجلات والدوريات

- البرواري ، نزار عبد المجيد رشيد ، " الدور المعاصر للموارد البشرية في ظل مجتمع المعرفة والتنافسية " ، مجلة الإدارة والإقتصاد ، الجامعة المستنصرية ، كلية الإدارة والإقتصاد ، العدد السادس والثلاثون ، أيلول ، (2001) .

- الطويل ، اكرم محمد ، والحافظ علي عبد الستار . " اثر تصميم المنتج في الاسبقيات التنافسية : دراسة استطلاعية لاراء عينة من مدراء الشركات الصناعية المساهمة / محافظة نينوى " . مجله تنمية الرافدين ، كلية الادارة والاقتصاد ، جامعة الموصل ، المجلد 24 ، العدد 69 ، 2002 .

- العنزي ، سعد ومحمد ، خميس ناصر ، (2006) , " التنافسية قوة في ظل العولمـة الجديدة "، مجلة العلوم الاقتصادية والإدارية،جامعة بغداد، المجلد (12) ، العدد (44) .

ج ) البحوث والمؤتمرات

- الدليمي ,محمود فهد عبد علي والنوري ,عبد السلام علي حسين,2012 ,"تأثير تقنية الايصاء الواسع في تصميم المنتج ", جامعة كربلاء , كلية الادارة والاقتصاد

- الدوري ,زكريا مطلك ,وبو سالم , ابو بكر احمد, "راس المال الفكري كمدخل لتحقيق الميزة التنافسية المستديمة " دراسة ميدانية على شركة اتصالات الجزائر ,2011

د- الرسائل والاطاريح الجامعية :-

- الزغبي، حسن علي عبد ،" أثر نظام المعلومات الاستراتيجي في بناء وتطوير المزايا التنافسية وتحقيق عوامل التفوق التنافسي: دراسة تطبيقية في المصارف الأردنيـة المدرجة في سوق عمّان المالي " ، أطروحة دكتوراه في إدارة الأعمال ، كلية الإدارة والاقتصاد ، جامعة بغداد ، 1999 .

- الشيخلي، فاتنة شاكر ، خفض الكلفة باستخدام JIJ, ABC، أطروحة دكتوراه في علوم إدارة الأعمال، جامعة بغداد،1998

- القطب، محيي الدين , "الخيار الاستراتيجي وأثره في تحقيق الميزة التنافسية: دراسة تطبيقية في عينة من شركات التأمين الأردنية"، أطروحة دكتوراه في إدارة الأعمال، (غ . م ) مقدمة الى كلية الإدارة والاقتصاد، الجامعة المستنصرية, .2002

ثانياً: المصادر الإنكليزية

A) Books

Atem, Tongwa Ivo, & Yella, Gilbert, Ncheh, " Continuous Quality Improvement: Implementation And Sustainability, 2007.

- Boseman,G.,Phatah, V., " Strategic Management",2th ed., NewYork, John-Wiley & Sons., 1989 .

- Bovea, MaD, and V. Pérez-Belis. "A taxonomy of ecodesign tools for integrating environmental requirements into the product design process." Journal of Cleaner Production 20.1 (2012): 61-71.

- Chase Richard , B. & Aquilano , Nicholas, J. & Jacobs, F. Robert. " Operations Management for Competitive Advantage " . Mc Graw-Hill Companies Inc, 2001 .

- Davis, M.Mark & Aquilano, J.Nicholas & Chase, B.Richard, " Fundamentals Of Operations Management ", 4th Ed, Mc Graw-Hill, 2003.

- Evans, & Collier, "Operation Management An Integrated Goods And Services, Approach ", Thomson, South Western, U.S.A, 2007.

- Evans, James R. " Applied Production and Operations Management " .4th ed U.S.A ; West Publishing Company , 1993 .

- Heizer & Render,(2011),Operation Mangement ,9th ed .(prentice-Hall ,New Jersey).

- Heizer, Jay & Render, Barry, "Operations management", 6th. Edition, Prentice-Hill, Inc., New Jersey, 2001.

- Kotler, Philip , " Marketing Management " , 5th Ed, Prentice-Hall, New Jersey, 2000.

- Kottler, Phlip,''Marketing Management'', 9th ,Prentice – Hall, New Yourk ,1997

- Krajewski ,J.Lee ,& Ritzman ,P.Larry, " Operations Management " ,7th Ed ,Pearson, Prentice Hall ,New Jersey ,2005.

- Krajewski, Lee . j. , and Ritzman , Larry P.'' Operation management strategy and Analysis '' 5th ed., New York. Addisson – Wesley publishing co. ,1999.

- Lynch, Richard , " Corporate Strategy " 2nd Ed, Prentice-Hall, New Jersey, , Inc., U.S.A. 2000.

- Macmillan, Hugh, &Tampo, Mahen, (2000), "Strategic Management Process Content And Implementation", Oxford University Publishing, United States

- Mintzberg, Henry & Quinn, James, " The Strategy Process ", 3rd Ed., Prentice Hall, Inc., U.S.A., 1996.

- Russell , Roberta S. , Taylor III , Bernard W. ,(2011) , Operations Management – Multimedia Version , Seven Edition , Prentice Hall , Inc., New Jersey.

- Shyamsundar, N., and Rajit Gadh. "Internet-based collaborative product design with assembly features and virtual design spaces." Computer-aided design 33.9 (2001): 637-651.

- Slack, Nigel, Chambers , Staurt, Harland, Christine, Harrison , Allan and Johnsonton, Robert, '' Operation Management '' 9th ed. London: Pitman publishing 2013.

- Slack, Nigle & Chambers, Stuart & Harland, Christine & Harrston, Alan & Johnston, Robert, "Operations Management ", 4th Ed, Prentice Hall, New York, 2004.

- Tenner & DeToro "Garvin's Eight Dimensions of Product Quality"., Total Quality Management. 2008.

- Xu, Lida, et al. "A decision support system for product design in concurrent engineering." Dec. Support Systems 42.4 (2007): 2029-2042.‏

مخطط البحث الافتراضي

Published

2024-07-10

How to Cite

عبدالحسين جاسم محمد الاسدي, & امل صبار محمد. (2024). Product design and role in enhancing competitive advantage : Applied research of the views of a sample of workers in the ready-made factory / Iraq – Najaf. Iraqi Journal for Administrative Sciences, 17(68), 105–133. Retrieved from https://mail.journals.uokerbala.edu.iq/index.php/ijas/article/view/2003