The Role of Marketing Information Systems in Achieving Sustainable Competitive Advantage

Authors

  • Ali Fadhil Jebur Al yousife Economics and Administration College - Karbala University
  • Nabila Abass Abrahim Commerce College, University of Alexandria
  • Bareq Fadhil Jebur Commerce College, University of Alexandria

Keywords:

marketing information systems, sustainable competitive advantage

Abstract

The goal of the research is to determine the role of marketing information systems through the dimensions (equipment, software, communication networks, knowledge workers) in sustainable competitive advantage through the dimensions (flexibility, efficiency, cost) in the ready-made garments factory in Najaf Governorate, and through measuring the impact and testing the relationship. Between the concept of marketing information systems and sustainable competitive advantage, the descriptive analysis approach was adopted, and the field study (46) questionnaires was distributed to the staff in the ready-made garments factory in Najaf Governorate, and statistical programs were used to prove the validity of the research hypothesis related to the relationship. And the effect between the two research variables. A questionnaire form was relied upon as a means of obtaining and analyzing data, and conclusions were reached. Marketing information systems contribute to providing information about all levels and activities of the organization and work to preserve and retrieve it when needed, in addition to its contribution to making decisions accurately and in a faster time, thus reducing possible errors. Their occurrence, as for the recommendations, was the necessity of paying attention to marketing information systems for all levels within the company and increasing performance and development.

References

سمية، بوعفار، (2020)، أثر تفاعل نظم المعلومات على الرضا الوظيفي، رسالة ماجستير، كلية العلوم الاقتصادية والتجارية وعلوم التسيير، جامعة محمد بوضياف بالمسيلة".

دياب، عبد الباسط، مهدى، محمد وادم، محمد، (2022)، تصور مقترح لتفعيل دور نظم المعلومات في تحقيق التنمية للقيادات الجامعية بجامعة سوهاج، قسم التربية المقارنة والادارة التعليمية، جامعة سوهاج، مجلة سوهاج لشباب الباحثين".

ال مراد، نبال يونس، خصائص نظام المعلومات وأثرها في مؤشرات دراسة استطلاعية لآراء مسؤولي الوحدات الإدارية في كليتي طب الاسنان والتربية، مجلة الإدارة، والاقتصاد، السنة الرابعة والثلاثون، العدد التسعون، (2012)".

أبو كريم، ايمن محمد أحمد، (2013)، علاقة نظم المعلومات في تحسين الأداء الإداري دراسة ميدانية بالتطبيق على المنظمات غير الحكومية بقطاع غزة، جامعة الأزهر، غزة، فلسطين".

قنديلجي، عامر، والجنابي، علاء الدين، (2002)، نظم المعلومات الإدارية، دار المسيرة للنشر والتوزيع، الطبعة الأولى، عمان، الأردن".

الصميدعي، محمود جاسم، التسويق الإستراتيجي، دار المسيرة للنشر والتوزيع، عمان، الأردن،2011.

شمس، أمل عبد الفتاح ومحمد، دعاء أحمد توفيق، (2020). الأليات الاجتماعية لتنمية عمال المعرفة، مجلة كلية الآداب، جامعة الإسكندرية".

حسين وليد حسين، احمد عبد محمود رسل، سلمان نعم المجلة، جامعه بابل، (2016)، المجلد 24، الاصدار 6".

العنزي، إيمان مرعى حسن. (2013)، امكانية تطبيق الحكومة الإلكترونية لتعزيز عملية صنع القرار نظام مقترح في دائرة الرعاية الاجتماعية، نينوى، رسالة ماجستير، كلية الادارة والاقتصاد، جامعة الموصل".

أبو النجار، محمد عبد العظيم، أسس التسويق الحديث، الدار الجامعية للطباعة، الطبعة الأولى، الإسكندرية، مصر، (2010)".

عيسى، قروش، (2018)، الاستخدامات التجارية والتسويقية لتكنولوجيا وشبكات الاتصال في المؤسسات الصغيرة والمتوسطة، كلية العلوم الاقتصادية والتجارية وعلوم التسيير، جامعة محمد بو صياف المسلية، مجلة افاق علوم الادارة والاقتصاد".

الطائي، علي حسون، الخزعلي علي سلمان عبد الزهرة مجله العلوم الاقتصادية والإدارية، (2015)، المجلد 21، الاصدار 85".

احمد، علي محمد الحاج، عودة سمير حسين محمود، إدارة تسويق، مكتبة المجمع العربي للنشر والتوزي، الطبعة الأولى، عمان، الأردن، (2010).

الطويل، أكرم احمد العبادي، علي، أدراة سلسلة التجهيز، أبعاد إستراتيجية العمليات والأداء التسويقي، دار الحامد للنشر، الطبعة الخامسة، عمان، الأردن، (2013).

عثمان، مؤيد عبد العزيز، مكونات نظم المعلومات التسويقية وأثرها على الأداء التسويقي، دراسة حال النيل للتجارة والتنمية، رسالة ماجستير ادارة أعمال، جامعة النيلين، (2017).

أبو رحمة، إبراهيم احمد محمد،2016، دور المعلومات التسويقية في تطوير خدمات، فلسطين، مجلة العلمية للدراسات التجارية والبيئية، كلية التجارة الاسماعلية".

النعيمي، حارث. (2018)، تأثير تجربة الزبون في تحقيق الميزة التنافسية المستدامة، دارسة تحليلية لآراء عينة من الأفراد العاملين في شركة كورك للهاتف النقال في العراق، مجلة تكريت للعلوم الادارية والاقتصادية / العدد 41المجلد ج1".

Barney, Jay& Arikan, (2010). Firm Resources and Sustained Competitive Advantage, Journal of Management, VOL, 17, No.1, p:112".

Ceglinski, Pawel, (2020). The Relations between Dynamic Capabilities and Core Competencies on the Case of Polish Companies, Journal Administrative Sciences, VOL,10, NO,48, pp, 1–10".

Helena, Negulescu Oriana, (2019). The importance of competitive advantage assessment in selecting the organizations strategy, Review of General Management, VOL,29, NO,1, pp, 70–82".

Porter, Michael E, & Kramer, Mark R, (2010). Strategy and society: The Link between Competitive Advantage and Corporate Social Responsibility Harvard business Review, December, VOL,3, NO,6, PP:78-92

Putnik, D, Goraan & Putnik, Zlata, (2020), Defining Sequential Engineering and Simultaneous Engineering and Concurrent Engineering and Collaborative Engineering: On similarities and differences, Procedia CIRP".

Remirez, A, Cabello, M& Martinez, F, (2019). New design for assembly methodology adapted to large size products: Application on a solar tracker design, Procedia CIRP Design, VOL,84, pp:468–473".

Russell, R. S. & Taylor, B. W. (2011). Operations Management, 3rd ed, Prentice Hall, USA, pp. 187.

Kapitonov, A, lvan&Zhukovskaya, V, lrina&Khusaenov, R, Rustem&Monakhov, A,

Correia, Ricardo Jorge& Dias, G, Jose& Teixeira, Mario Sergio, (2020). Dynamic capabilities and Competitive advantages as mediator variables between market orientation and business performance, Journal of Strategy and Management, Vol,8, NO,4, pp,2-16".

Wheelen, L, Thomas& Hunger, David& Hoffman, N, Alan& Bamford, E, Charles, (2018), Concepts in Strategic Management and Business Policy, ed 15, Global Edition".

11-"Seo, Gang Hoon, (2020). Competitve Advantages of international Alrine Alliances: A Critical Review, Holistica, VOL,11, NO,1, pp, 139–145".

Krajewski, L, J, Ritzman, L, P, & Malhotra, M, K, (2013). Operations management: processes and ,12 supply chains,10th Ed Vol, 1 New York, NY: Pearson".

13-"Slack, N, Brandon-Jones, A, & Johnston, R, (2013), Operations management ,7th Ed Harlow: Pearson".

Heizer, J, Render, B, & Munson, C, (2017). Operations management: sustainability and supply ,11 chain management, 12th Ed, Essex: Pearson Education Limited".

Sayem, A, Feldmann, A, & Ortega-Mier, M (2018), Coordination in International Manufacturing: The Role of Competitive Priorities and the Focus of Globally Dispersed Facilities, Sustainability".

Laudon, K, and Laudon, J. (2006). Management Information Systems: Managing the Digital Firm, 9th edition, Prentice Hall, New Jersey, USA.

Valentin, (2018), International Journal of Energy Economics and Policy, VOL,8, NO,5, pp, 300–305.

Published

2024-03-30

How to Cite

علي فاضل جبر اليوسفي, نبيلة عباس إبراهيم, & بارق فاضل جبر. (2024). The Role of Marketing Information Systems in Achieving Sustainable Competitive Advantage. Iraqi Journal for Administrative Sciences, 20(79), 19–30. Retrieved from https://mail.journals.uokerbala.edu.iq/index.php/ijas/article/view/1491