The impact of electronic banking marketing on the quality of banking services - a case study of the Tigris and Furat Bank for Development and Investment

Authors

  • Sherine Badri Tawfiq Al-Baroudi Economics and Administration College - Karbala University

Keywords:

quality of banking services, Electronic banking marketing

Abstract

Revolutionized information & communication many changes in the areas of business including the business environment of banks & especially in services, which saw the developments & financial innovations & banking in response to the rapid developments witnessed by this environment & expansion in the use of channels of Electronic Banking Marketing banking products as banks began to exercise financial services industry with quality & strategic value To retain customers & increase the chances of selling banking services & enhance reputation, reduce costs, increase profits, market share & improve the performance of banking, which in turn reflected positively on the quality of banking service.
This study is of great importance to commercial banks Iraqi (government – privet ) due to the importance of marketing Electronic banking to provide quality service with the necessity of activating the activities of marketing banking and the trend towards the use of electronic channels & to harness the mechanisms & especially the Internet, both in payment & settlement of electronic or completion of Banking operations down to the marketing of banking services to reach to achieve customer satisfaction & the satisfaction of desires& upgrading the quality of banking services in the Iraqi banking sector.

References

المصادر العربية :-

ابو قحف , عبد السلام وآخرون :" التسويق " , المكتب الجامعي الحديث , الاسكندرية , 2006

الازهري , محي الدين وآخرون :" مبادئ التسويق"، جامعة القاهرة، مصر , 2001.

بشير العلاق, احمد محمود:" استخدام نموذج الفجوات لتفسير العلاقة بين جودة الخدمة المدركة ورضا المستفيد ",مجلة الاداري ,العدد(88),2002 .

الجنبيهي, ممدوح .الجنبيهي , منير : " النقود الالكترونية " , دار الفكر الجامعي , مصر , 2005 .

الحداد , عوض بدير :" تسويق الخدمات المصرفية " , ط1 , البيان للنشر , عمان , 1999.

خير الدين , عمرو حسين:" التسويق- المفاهيم و الاستراتيجيات "، مكتبة عين شمس، القاهرة ، 2003.

رمضان,زياد, جودة ,محفوظ :" الاتجاهات المعاصرة في ادارة البنوك ",دار وائل للنشر ,الاردن,2003 .

السيد علي,عبد المنعم , العيسى ,نزار :" النقود والمصارف والاسواق المالية ", دار حامد للنشر والتوزيع , عملن , 2004.

الشافي , نادر عبد العزيز :"المصارف والنقود الإلكترونية"، المؤسسة الحديثة للكتاب، طرابلس، لبنان، 2007.

الصرن , رعد حسن :" عولمة جودة الخدمة المصرفية "، دار الوراق للنشر، عمان، ، 2007.

الضمور,هاني حامد :" تسويق الخدمات ",ط1 , دار وائل للنشر , عمان , 2002.

عبود نجم , نجم :" إدارة العمليات" ، الجزء الثاني، مكتبة الملك فهد الوطنية، المملكة العربية السعودية، 2001.

عبود , نجم عبود: " الإدارة الإلكترونية ", دار المريخ للنشر , السعودية , 2004 .

عقل , مفلح : " وجهات نظر مصرفية "، مكتبة المجتمع العربي للنشر والتوزيع، الاردن، 2006

العلاق, بشير:" ادارة المصارف- مدخل وظيفي"، جامعة التحدي، عمان ،2001.

العلاق , بشير :" التسويق عبر الانترنيت " , ط1, مؤسسة الوراق للنشر والتوزيع , عمان ,

عمر, حسين :" مبادىء المعرفة الاقتصادية " , منشورات ذات السلاسل , الكويت ,1989.

غنيم , احمد محمد :" الادارة الالكترونية " , منشورات المكتبة المصرية ,مصر , 2003.

القباني , ثناء علي :" النقود البلاستيكية واثر المعاملات الالكترونية على المراجعة الداخلية للبنوك التجارية ", الدار الجامعية , الاسكندرية , 2006.

كوتلر, فيليب, ارمستورنج ,جاري :" اساسيات التسويق", تعريب سرور علي ابراهيم , دار المريخ للنشر , المملكة العربية السعودية , 2009 .

كوتلر , فيليب :" كوتلر يتحد عن التسويق " , مكتبة جرير , السعودية , 2004.

مجلة الدراسات المالية والمصرفية ,الاكادمية العربية للعلوم المالية والمصرفية , عمان , العدد(4 ),2000 .

معلا , ناجي : " الاصول العلمية للتسويق المصرفي ", دار المكتبة الوطنية,عمان,2007.

نادر, جمال :" التجارة الالكترونية – اساسيات ومفاهيم " , دار الاسراء للنشر و الاردن ,

النجار,عبد الهادي :" بطاقات الائتمان والعمليات المصرفية الالكترونية ",المؤتمر العلمي ,كلية الحقوق,جامعة بيروت,منشورات دار الحلبي الحقوقية , 2002.

المصادر الاجنبية :-

Prid,William & Fwrrellm,O,G.“ Marketing Concept & Strategs “,2 th ed, Houghton Mifflin,CO,2000.

Daymple.Douglas & Parrons.L:” Marketing Management”, 7th ed ,John Wiley & Sons,200.

Philip kotler & G. Arrmstrong :” Marketing Management”, 10th ed ,Prentic-Hill,New Jersy,2004.

Donald .R. Fraser :” Commercial Banking the Management of Risk “, U.S.A ,2008.

European Central Bank :” Report on Electronic Money “, Germany , 2005.

Elias Awa" :E-Commerce from Vision To Full Ment”,Person Prentice-Hill, New Jersey, 2002

Philip Kotler & Richard.A :” Marketing Professional Service “ , Jornal of Marketing ,1999.

Peter J. Paul & D. James: “Marketing Management knowledge & Skills”, Mc. Graw-Hill, U.S.A. 2000

Philip Kotler :” Marketing Management”, Prentice Hill, 10th ed, New Jersey, 2000.

Parasuraman.A , Berry.L & Zeithaml,V :” AConceptual Model of Service Quality&its Implications for Future Researsh “,Journal of Marketing,Vol(49),1989.

Noori. H & Russell. R :” Production & Operations Management “, McGraw- Hill.New York.1995.

Bascom,Wilbert :” Bank Management & Supervision in Developing Financial Markets”, Macmillan Press LTD,London,1997.

Domingo.R.T :”Reengineerin Bank Service”,1995.

Hellrigel Don & Others :” Management “ , south-western publishing , 1999.

Smith.W.L :” Services Management”,WWW.emporia.edu.199.

Fraterman,E :” Six Princples of Loyalty “WWW.Customer focus.com 2004.

Lewis .B & Barbara . R :” Service Quality “, M.C.B press,Vol (12) , 1994.

Isemiger Davied :”Windows 2000-Quality of Service”, Technical Publishing, U.S.A, 2000.

Jean Michel :”Internet Banking Service Quality with Quality Function Development Approach”, Journal of Banking & Commerce, Vol(8), No(2), 2003.

خصائص عينة الدراسة

Published

2025-02-04

How to Cite

شيرين بدري توفيق البارودي. (2025). The impact of electronic banking marketing on the quality of banking services - a case study of the Tigris and Furat Bank for Development and Investment. Iraqi Journal for Administrative Sciences, 9(35), 272–302. Retrieved from https://mail.journals.uokerbala.edu.iq/index.php/ijas/article/view/3082