Marketing communications strategies and their role in enhancing the dimensions of the quality of banking service provided - an analytical study of a sample of ethnic commercial banks
Keywords:
Marketing communications, Quality of banking serviceAbstract
The study aims to identify the extent of adoption of Banking departments to the variables of marketing communications strategy as well as the extent of their impact in enhancing the quality of service Banking Introduction administration, and to achieve that it questionnaire has been designed and distributed to a sample of the Government Banks and Associations of (12) Bank have been the choice of (50) member to test The relationship between the control strategy and quality Banking services provided variables as well as the impact of that strategy on the quality of service Banking provided, it was reached for many of the conclusions and recommendations, including a correlation relationship with significance between marketing communications strategy variables and the dimensions of the elements enhance the quality of Banking Services Department as well as the presence of impact moral variables independent (advertising, sales promotion, personal selling, direct marketing, public relations) in the approved variables (reliability, trust and credibility, responsiveness, tangibility, empathy), and that advertising is one of the most media impact in the purchasing behavior of customers, but he has not received the attention required as well as the study found a number of recommendations, including the need for the Banking departments develop practical steps interesting key elements of the strategy of marketing communications and activated and create an environment in administrative and marketing to provide services QC occasion along with the introduction of bank employees courses qualifying in the field of marketing communications as well as in customer service to provide the service Banking outstanding and the development of specialized marketing departments of banks surveyed banking.
References
اولاً : المصادر العربية
- البكري ، ثامر ياسر ، الاتصالات التسويقية والترويج ، دار الحامد للنشر والتوزيع ، عمان ، 2006 .
- الجنابي ، فارس عبدالله كاظم ، اساسيات التسويق والتجارةالإلكترونية ، دار اوفسيت الكتاب ، بغداد ، 2013 .
- ابو النجا، الاتصالات التسويقية، آليات الاعلان والترويج المعاصره، الدار الجامعيه، الاسكندريه، 2011.
- العامري ، عباس علي ، الاتصالات التسويقية ودورها في تعزيز مكانة المصرف في ذهنية الزبون ،رسالة ماجسيتر في إدارة الاعمال ، كلية الإدارة والاقتصاد ، جامعة بغداد ، 2006.
- البكري ، ثامر ياسر ، استراتيجيات التسويق ، مطبعة اليازوري للنشر والتوزيع ، عمان ،2008.
- الزعبي ، علي فلاح ، الاتصالات التسويقية، دار المسيرة للنشر والتوزيع والطباعة ، عمان ، 2010.
- العلاق ، بشير عباس و ربابعه ، علي محمد ، الترويج والاعلان التجاري ، مدخل متكامل ، اسس ونظريات وتطبيقات ، دار اليازوري للنشر والتوزيع , عمان , 2002.
- النوري ، ولاء جمال الدين ، الاتصالات التسويقية واثرها في السلوك الشرائي ، رسالة ماجستير في إدارة الاعمال ، كلية الإدارة والاقتصاد ، جامعة الموصل ، 2005 .
- العجارمه، تيسير ، التسويق المصرفي، دار الحامد للنشر، عمان، الاردن، 2005.
- الصحن، محمد فريد، إدارة التسويق، الدار الجامعية، الإسكندرية، مصر، 2002.
-المغازجي ، سلمان خليل ، إدارة التسويق ، مطبعة جامعة بغداد ، 1977 .
-اصغر ، محمد حسين ، اسس التسويق الحديث ، دار الرسالةللطباعة ، بغداد ، 1978.
- البكري ، ثامر ياسر ، التسويق عبر الانترنيت ، التوجه المعاصر للتعامل مع الاسواق ، مجلة العلوم الاقتصاديةوالإدارية ، كلية الإدارة والاقتصاد ، جامعة بغداد ، مجلد 9 ، العدد 29 لسنة 2000.
- جواد ، شوقي ناجي واخرون ، مبادئ الإدارة ، مطبعة وزارة التعليم العالي والبحث العلمي ، بغداد ،1990
- كاظم، فارس عبدالله ، التسويق المصرفي، مطبعة الكتاب، بغداد ،2015.
- قدار، طاهر رجب، المدخل الى إدارة الجودة الشاملة والايزو 9000، مكتبة الاسد للنشر والطباعة، دمشق، 1997.
- منير ، نوري و خديجه ، بلعلياء ، اهمية الاتصالات التسويقية في تنمية السياحةالصحراوية في الجزائر ، ابحاث الملتقى الدولي الثاني حول دور السياحةالصحراوية في التنمية الاقتصاديةوالاجتماعية ، الجزائر ، 11,12,مارس ,2012.
- معلا ، ناجي ، الاصول العلمية للترويج التجاري والاعلان ، مدخل اقناعي ، مركز طارق للخدمات الجامعية ، عمان ، 1996.
- يوسف ، ردينه عثمان ، التسويق المصرفي ، مدخل استراتيجي ، دار اليازوري للنشر والتوزيع , عمان,2001.
- البكري، ثامر ياسر، تسويق الخدمات، التوجه الحديث لمستقبل الاسواق والتعامل مع المستهلك، مجلة كلية الإدارة والاقتصاد، جامعة بغداد، العدد 3، لسنة 1999
- الطائي، يونس حجيم والعبادي، هاشم فوزي، إدارة الجودة الشاملة في التعليم الجامعي، جامعة الكوفة، مجلة الغري للعلوم الاقتصاديةوالإدارية، المجلد الاول، العدد3 ، لسنة 2005.
- العارضي، جليل كاظم، رأس المال الفكري وعلاقته بإدارة الجودة الشاملة وانعكاس ذلك في تحقيق القدرات التنافسية للمنظمات، مجلة الغري للعلوم الاقتصاديةوالإدارية، المجلد الاول، العدد4، لسنة 2006.
- جواد، كاظم احمد، تحديد مستوى أبعاد جودة الخدمة، دراسة ميدانيه في عينة من فنادق بغداد، مجلة كلية بغداد للعلوم الاقتصاديةالجامعة، العدد 54، 2015.
الإطريح والرسائل:
- الهاشمي، مؤيد حسن، مبادئ إدارة الجودة الشاملة وأثرها في تحديد الاسبقيات التنافسية، رسالة ماجستير غير منشوره، جامعة الكوفة، كلية الإدارة والاقتصاد، 2006.
- الجريري، صالح عمرو، أثر التسويق الداخلي وجودة الخدمات في رضا الزبون، دراسة تطبيقيه لعينة من المصارف اليمنية، اطروحة دكتوراه في إدارة الاعمال، كلية الإدارة والاقتصاد، جامعة بغداد، 2006.
- القيسي، بلال جاسم والدليمي، عماد علي، تحقيق جودة الخدمات في ضوء إدارة علاقات الزبون، دراسة تطبيقيه في عدد من شركات الاتصالات العاملة في العراق، مجلة دنانير، كلية الإدارة والاقتصاد، الجامعةالعراقية، 2012.
- العزاوي، محمد عبد الوهاب، انظمة إدارة الجودة والبيئة، دار وائل للنشر والتوزيع، عمان، الاردن، 2001.
- المعموري، ايثار عبد الهادي الفيحان، أثر انشطة المنظمة في اسناد أبعاد التنافس، دراسة تحليليه في شركة الصناعات الإلكترونية، اطروحة دكتوراه غير منشوره في إدارة الاعمال، كلية الإدارة والاقتصاد، جامعة بغداد، 1999.
ثانياً : المصادر الأجنبية:
- Bett, P., Huntington, A., Pulford, A., &Warnaby., G., Marketing Communication, Strategy, BPP publishing, 1995.
- Clow , Kenneth E &Boach Donald , Integrated advertising promotion and marketing communication , prentice Hall , New Jersey , 2000.
- Chris, Marketing Communication, Prentice Hall, Europe, 1999.
- Hammett, Pat, Organizing for Quality, University of Michigan, 2000.
- David , F.,Strategy ,management concept and cases , prentice Hall . Int ,2001.
- Edvardsson, B., Service quality Improvement, managing, Service Quality, Vol. 8 , No.2 ,1998.
- Kotler , Philip , marketing management , prentice Hall , New Jersey , 1997.
- Krajewski, L.J, Ritzman, L.P. &Malhotra., Operations Management: Processes and Supply Chains, a thed ., Pearson. Prentice Hall, New Jersey, 2010
- Macculloch , Wendell H &Ball Bohald A., International Business and Ecentials , Richard D. , Irwin , Inc , 2000.
- Mohanty, R.P., &Behera. A.K. 1996, TQM in the Service Sector, Work study, Vol.45, No. 3, PP. 13-17.
- Pride , William.&Ferrell,O.G , Marketing concept and Strategies , Houghton Mifflin co . , 2000.
- Pearea&Robinson,jr, Strategic Management: Strategy Formulation and Plementation, Richard D. Irwin Inc. 3 ed, 1988
- Smith , Paul ,et al , Strategic Marketing Communication , 5thed , Kogan page limited , UK , 2000.
- Stanton William, J., Fundamental of marketing , McGraw – Hill Int. Books co . ,1997.
- Steven, J, Skinner, Marketing, Houghton Mifflin, Boston, 1990.
- Warren. J, Keegan, Sandra E. Moriarty, Thomas R. Duncan, Marketing, 1995.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2015 Economics and Administration College - Karbala University
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors retain the copyright of their papers without restrictions.