The impact of job analysis on the quality of financial service: an exploratory study in a number of banks in the city of Kirkuk

Authors

  • Abdalrzaq Khadir Hasan Muhamad
  • Mohammed Ibrahim Mohammed

Keywords:

financial service quality, Job analysis,

Abstract

Job analysis considered one of the important procedures that business organizations depend on as an active inlet to gather information about organization activities, to put the proper person in the proper place without any bias among the personal, this participating in enhancing the function of the organization in a right way to offer services to the customers in a high quality, according to this we have two hypotheses we depend on a questionnaire and interview with the management high ranks in the governmental banks as a sample research, we used SPSS in analyzing of the results, these banks are : Al-Rafidain (Al-dhahab Al-Aswad), Al- Rafidain (Al-Nour), Al- Rafidain (Al- Jamhouria), Al- Rafidan 4, and Al-Rasheed (WahedHuzairan). The study also reached to the following conclusions such as :there is a correlation and a confidence between the two variables, in addition there are recommendations that match with the nature of the conclusions, among them : it is an important to analyze thejobs in details to be acquainted the competitive environment witnessed by the Iraqi banking system in general and in Kirkuk city particularly.

References

اسو، خيري علي و بطرس، لؤي لطيف، 2008، تقييم مستوى جودة الخدمات المصرفية من وجهة نظر الزبائن دراسة استطلاعية لاراء عينه من زبائن مصارف مدينة دهوك، مجلة تنمية الرافدين، المجلد 89، العدد 30.

الجزائري، صفاء محمد و محمد، علي غباش و الخفاجي، اسعد غبيش، 2012، قياس وتقييم جودة الخدمات المصرفية بحث استطلاعي في مصرف الوركاء للاستثمار والتمويل في البصرة، المجلة العراقية للعلوم الادارية، المجلد 8، العدد 32.

حسين، خالد بن سامي محمد، بدون سنة اصدار، تحليل وتصميم وتوصيف العمل، www. Pdffactory.com

الخفاجي، علي كريم، 2012، توظيف تكنولوجيا المعلومات في تحسين جودة الخدمة المصرفية دراسة تطبيقيه مقارنة بين المصارف الحكومية والاهلية، المجلة العراقية للعلوم الادارية، المجلد 8، العدد 32.

الشريفي، علي كاظم، 2012، التفكير الاستراتيجي واثرة في جودة الخدمة المصرفية دراسة استطلاعية لاراء عينه من مديري المصارف العراقية الحكومية والاهلية في محافظتي كربلاء وبابل، المجلة العراقية للعلوم الادارية، المجلد 8، العدد 32.

عدوان، منير زكريا، 2011، واقع سياسة الاختيار والتعيين واثرهما على المسار الوظيفي للعاملين في المصارف العاملة في قطاع غزة، رسالة ماجستير، كلية التجارة – الجامعة الاسلامية غزة.

فوطة، سحر محمد و القطب، محي الدين، 2013، اثر ممارسة ادارة الموارد البشرية على تعلم ونمو العاملين في المصارف التجارية الاردنية، المجلة الاردنية للعلوم التطبيقية، المجلد الخامس، العدد الاول.

كشواي، باري، 2006، ادارة الموارد البشرية، الطبعة الثانية، دار الفاروق للنشر والتوزيع، القاهر – مصر.

الندواي، عبد العزيز بدر، 2009، عولمة ادارة الموارد البشرية، الطبعة الاولى، دار المسيرة، عمان – الاردن.

Noe, A.Raymond ,Hollenbeck R.,John , HumanResourceMamagement,fourth edition , McGraw-Hill ,2003

www. elebda3.com/sub904

Published

2024-12-31

How to Cite

عبدالرزاق خضر حسن محمد, & محمد ابراهيم محمد. (2024). The impact of job analysis on the quality of financial service: an exploratory study in a number of banks in the city of Kirkuk. Iraqi Journal for Administrative Sciences, 11(45), 242–259. Retrieved from https://mail.journals.uokerbala.edu.iq/index.php/ijas/article/view/2870