Roleof Knowledge Flow in Enhancing the Dimensions of Empowerment Administrative

An Exploratory Study ofthe Opinions of Directors atthe Royal Colors Printing & Packaging in Sulaymaniyah

Authors

  • Manal Abed Al-Jabar Al-Samak
  • Iman Ali Ahmed Al-Hayali

Keywords:

Knowledge Flow, Management Empowerment

Abstract

    This research sought within its theoretical & field framework to study the implications of the knowledge flow towards the dimensions of administrative empowerment, starting from hypotheses linking the study variables of cognitive flow & administrative empowerment to achieve a tangible contribution in knowledge management & administrative empowerment to reach a work environment , By establishing the potential vision of the evolutionary approaches to the flow of knowledge & the dimension of administrative empowerment through an exploratory study of the opinions of managers at Royal Colors Printing & Packaging Company in Sulaymaniyah to represent the sample of the research, The questionnaire to collect data & information to determine the relationships between the variables of the research in order to diagnose the most influential dimension by relying on the ready software SPSS,    In order to achieve this, a default scheme was prepared including search variables, as well as the formulation of a number of basic hypotheses & sub-hypotheses, which were tested through a number of statistical methods, & the limited studies that dealt with the relationship between these variables in the Iraqi environment. In an attempt to study the relationship & influence between them. Within the framework of the research was formulated the main question as follows: How can the flow of knowledge reflect a clear reflection in the dimensions of administrative empowerment in the company investigated? The results of the study were divided into 40 categories for the purpose of analysis & finding the relationship between the two variables. The research reached a number of conclusions, the most prominent of which was: A significant correlation between the cognitive flow & the dimensions of administrative empowerment was achieved. A number of recommendations have been made in line with those conclusions.

References

اولا: المصادر العربية

- ابن منظور ،أبو الفضل جمال الدين،1999،لسان العرب ،ط3، دار إحياء التراث العربي ، لبنان .

- أفندي، عطية حسين،2003، تمكين العاملين مدخل للتحسين والتطوير، المنظمة العربية للتنمية الإدارية، القاهرة، مصر.

- جلاب، إحسان دهش، 2011، إدارة السلوك التنظيمي في عصر التغير، جامعة القادسية، كلية الإدارة والاقتصاد، قسم إدارة الأعمال، الطبعة الأولى، دار صفاء للنشر والتوزيع عمان.

- جواد ،عباس حسين وحسين ،عبد السلام علي ،2007،اثر إستراتيجية التمكين في تنشيط رأس المال الفكري :دراسة تحليلية لعينة من العاملين في بعض لمصارف العراقية الخاصة ،المجلة العراقية للعلوم الإدارية ،المجلد 4،العدد16،كلية الإدارة والاقتصاد ،جامعة كربلاء ،العراق.

- الذهب، ياسر محمد عبد الله،2004، إستراتيجية التمكين وأثرها في الميزة التنافسية، رسالة ماجستير غير منشورة، كلية الإدارة والاقتصاد، جامعة بغداد،

- الشهراني، عبد الله عوض، 2009، دور التمكين في تحقيق امن الأنشطة الرياضية /دراسة مسحية على إستاد الملك فهد الدولي بمدينة الرياض، رسالة ماجستير غير منشورة، كلية الدراسات العليا، قسم العلوم الإدارية، جامعة نايف العربية للعلوم الأمنية.

- عزيز، دليمان احمد ،2011،التمكين ودوره في الإبداع الإداري :دراسة لآراء القيادات الإدارية للمصارف التجارية الأهلية في مدينة السليمانية ،رسالة ماجستير في علوم إدارة الأعمال ،العراق.

- عفانه، حسن مروان ،2013، التمكين الإداري وعلاقته بفاعلية فرق العمل في المؤسسات الأهلية الدولية العاملة في قطاع غزة، رسالة ماجستير غير منشورة، كلية الاقتصاد والعلوم الإدارية، جامعة الأزهر، غزة.

- اللجنة الاقتصادية والاجتماعية لغربي آسيا،2004،منهجية إدارة المعرفة: مقاربة تجريبية في قطاعات مركزية في دول الإسكوا الأعضاء،الأمم المتحدة

- لطيف ،برني ،2015،اثر تمكين العاملين في تحسين الأداء الاجتماعي للمؤسسات الجزائرية :دراسة مقارنة بين المستشفيات العمومية والعيادات الاستشفائية الخاصة لولاية بسكرة ،اطروحة دكتوراه في العلوم الاقتصادية ،كلية العلوم الاقتصادية والتجارية وعلوم التسيير ،جامعة محمد خيضر ،بسكرة ،الجزائر .

- لطيف ،بصير خلف خزعل ،2010،تأثير التمكين في الرضا الوظيفي للعاملين :دراسة تحليلية لآراء عينة من العاملين في دائرة صحة كركوك وعدد من المستشفيات التابعة لها ،رسالة ماجستير،كلية الإدارة والاقتصاد ،جامعة الموصل .

- محمود ،احمد زهير توفيق،2013،دور التفكير الإبداعي والتمكين في تطوير تطبيقات المستفيد النهائي :دراسة استطلاعية تحليلية لآراء عينة من مسؤلي الشعب الإدارية في كليات جامعة الموصل ،أطروحة دكتوراه إدارة الأعمال ،جامعة الموصل ،العراق.

- ملحم، يحيى سالم، 2006، إثر المناخ التنظيمي على الرضا الوظيفي: دراسة حالة شركة الاتصال الأردنية الحديثة، المجلة العربية للإدارة، المجلد 26، العدد2.

- الملوك، جلال سعد،2002، إثر استراتيجيات التمكين في تعزيز الإبداع ألمنظمي: دراسة تحليلية في جامعة الموصل، أطروحة دكتوراه غير منشورة، كلية الإدارة والاقتصاد، جامعة الموصل العراق.

- ميسون عبد الله احمد ، حسين، أضواء كمال ،2013 ،إستراتيجية تمكين العاملين ودورها في تحسين مستوى جودة الخدمة الصحية :دراسة استطلاعية لآراء عينة من العاملين في مستشفى ابن الأثير التعليمي /نينوى ، جامعة تكريت كلية الإدارة والاقتصاد مجلة تكريت للعلوم الإدارية والاقتصادية، المجلد 10، العدد 30.

- نجم عبود نجم، إدارة المعرفة: المفاهيم والاستراتيجيات والعمليات ، دار الوراق للنشر والتوزيع، الطبعة الثانية، عمان، الأردن، 2008.

ثانيا: المصادر الأجنبية:

Appelbau ,Steven H,Hebert,Danielle&Leroux,Syvie, (1999),Empowerment :Power,Culture& Leadership-A Strategy Or Fad For The Millennium ,Gournal Of Work Place Learning :Employee Counseling Today ,Vol.11,No.7

Bratianu, C., 2015, Organizational Knowledge Dynamics: Managing Knowledge Creation, Acquisition, Sharing, & Transformation, IGI Global

Collins, David ,1995,Rooting For Empowerment , Empowerment In Organization ,Vol .3,No.2

Const&se, J.M., 2013, Exploring Organisational Knowledge Creation, Thesis for The Degree of The Master in Business Administration Human Resouece Management, University of Twente, Enshede Netherl&s.

Constantin, B., Rux&ra, B., Stefen, j., 2016, Models of Knowledge Dynamics- The New life Cyle Model of knowledge Management, Revista Economic Journal, Vol.56, No.

Daft ,Richard L,(2001),Organization Theory & Design ,South –Western College Publishing

Davenport, Daniel & Holsapple, Clyde, 2006, Social Capital Knowledge, Idea Group Inc.,International Journal of Knowledge Management,www.igi-global.com/Files/BookBrochures.pdf

Eccles ,Tony ,1993,The Deceptive Allure Of Empowerment ,Long Range Planning ,Vol. 26,No.6

Erstad ,Margaret ,1999,Empowerment & Organizational Change ,International Journal Of Contem Porary Hospitality Management ,Vol.9,No.7

Hsu, Yu-Shan. "Knoledge Transfer Between Expatriates & Host Country Nationals: A Social Capital Perspective, (2012), Dissertation Doctor of Philosophy,, Department Business Administration, University of Wisconsin Milwaukee, Miwaukee, Wisconsin USA.

K&ampully, Jay A., 2007, Services Management: The New Paradigm in Hospitality, Pearson, Prentice Hall, New Jersey.

Kanooni,Arman(2005),The empowwerment In Information Technology Department,Thesis,Comp 2004-Managinq & Organizing People ,Capella University

Kothari,C.R.,2004,Research Methodology Methods & Techniques,New Age International (P)Ltd, New Delhi.

Lashley ,Conrad ,(2002), Empowerment, First Published Butter Worth –Heinemann Co.,London.

Lioyd ,Peter ,Bruith ,Waite ,Jeffrey &Southen ,Gray ,1999,Empowerment & The Performance Of Health Services ,Journal Of Management In Medicine ,Vol.13,No.2

Melhem,Yahya S.,2004,Significant Conditions In Employee Empowerment :The Case Of Jordan On Four Star Hotels ,Jordan Journal Of Business Administration ,Vol.2,No.5

Nissen, Mark & Levitt, Raymond, 2002, Dynamic Models of Knowledge-Flow Dynamics, Stanford University, Center For Integrated Facility Engineering, http://www.stanford.edu/group/

Nonaka, I., & Takeuchi, H. (1990). The Knowledge-Creating Company: How Japanese Companies Create The Dynamics Of Innovation? Oxford, UK: Oxford University Press.

Nonaka, I., & Toyama, R. (2003). The Knowledge-Creating Theory Revisited Knowledge Creation as a Synthesizing Process. Knowledge Management Research & Practice, 1(1), 2–10. Doi:10.1057/Palgrave.Kmrp.8500001

Nonaka, I., Toyama, R., & Hirata, T. (2008). Managing flow: A process theory of the knowledge-based firm. Houndmills, UK: Palgrave Macmillan

Nonaka, Ikujiro & Noboru Konno, 1998, the Concept of “Ba”: Building a Foundation for Knowledge Creation, California Management Review, Vol.40, & No.3.

Probert, Stephen, 2003, Knowledge management: A critical investigation, http://www.pdf-search-engine.com/pdf.html

Rafig,Mohammed &Ahmed,Pervaz K.,1998,Acontingence Model For Empowerment Customer Contact Services Employee ,Management Decision ,Vol.36,No.10

Ribiere, Vincent & Roman, Juan, Knowledge Flow, 2016, Idea Group Inc, International Journal of Knowledge Management, USA, www.igi-global.com/Files/BookBrochures.pdf

Published

2024-09-17

How to Cite

. منال عبد الجبار السماك, & ايمان علي احمد الحيالي. (2024). Roleof Knowledge Flow in Enhancing the Dimensions of Empowerment Administrative: An Exploratory Study ofthe Opinions of Directors atthe Royal Colors Printing & Packaging in Sulaymaniyah. Iraqi Journal for Administrative Sciences, 15(60), 324–352. Retrieved from http://mail.journals.uokerbala.edu.iq/index.php/ijas/article/view/2334