Marketing capabilities and their role in achieving proactive orientation
an exploratory study of a number of commercial companies in the city of Dohuk
Keywords:
marketing capabilities, proactive orientationAbstract
Marketing capabilities and their better employment are a reason for the organization's superiority over its competitors in the marketplace and the acquisition a greater market share, while proactive orientation is a process of seizing opportunities to provide modern methods of producing and innovating new products.
The problem of research is centred on a fundamental question: what is the role of the dimensions of marketing capabilities in achieving proactive orientation? The importance of research lies in the importance of the role that marketing capabilities play in the proactive orientation that is reflected in the market performance of the organization compared to competitors. The research aims to produce practical results that illustrate the role of marketing capabilities in proactive orientation.
The research data were collected through the resolution, which was designed based on a number of Arab and foreign studies, which were distributed to a number of employed in six business companies in Dohuk City, data obtained through (SPSS 24) was analyzed, as the center was extracted Arithmetic, standard deviation and correlation coefficient to determine the relationship between the two search variables, and the transactions (F) and (R²) have been set to determine the moral effect of the variables.
The research found a set of conclusions, including the fact that the organization's ownership of the marketing capacity is a positive indication that it can achieve a proactive orientation on its competitors are on the market, and there is a correlation and a positive impact between the marketing capabilities and the proactive orientation of the companies in the company. Research recommended that the companies in question should continuously monitor changes in their external environment for seek out new market opportunities and work to exploit them in the way that the larger market share is achieved.
References
اولا:المصادر العربية
أ- الكتب
السكارنة ، بلال خلف ، 2008 ، االريادة وادرة المنظمات الاعمال ، الطبعة الاولى ، دار المسيرة للطباعة والنشر.
سويدان ، نظام موسى ، وحداد ، شفيق ابراهيم ، 2003 ، التسويق : مفاهيم معاصرة، دار الحامد للنشر والتوزيع ، عمان.
ب- الدوريات
البغدادي ، عادل هادي والجبوري ، حيدر جاسم عبيد ، 2015 ، أثر البراعة التنظيمية في تحقيق المرونة الإستراتيجية : دراسة ميدانية مقارنة بين شركتي الاتصالات (زين وآسيا سيل) في العراق ، مجلة القادسية للعلوم الادارية والاقتصادية ، مجلد 17 ، عدد 1 .
الداوود ، الفن ناظر ، 2012 ، أثر مكونات التفكیر الریادي في القدرات التسویقیة - دراسة استطلاعیة لآراء مدیري عینة من المنظمات الفندقیة في مدینة دهوك ، الريادة وذكاء الاعمال في المنظمات العراقية، المؤتمر العلمي الخامس لكليه الاداره والاقتصاد/ جامعة الموصل.
الدليمي ، عمر ياسين محمد الساير ، 2016 ، الدور الوسيط للتوجه الاستباقي في بناء الميزة التنافسيةٌ بناء على الاستراتيجيات التسويقية: دراسة استطلاعية لعينة من العاملين في شركة آسيا سيل للاتصالات المتنقلة العراق ، مجلة كلية العلوم الاقتصادية والتسيير والعلوم التجارية.
ال مراد ، نجلة يونس محمود والملا حسن ، محمد محمود، 2012 ، استخبارات السوق واسهامها في التوجه الاستباقي / دراسة تطبيقية على عينة من منظمات صناعة الاثاث المنزلي الاهلي في مدينة الموصل . المؤتمر العلمي الخامس لكليه الاداره والاقتصاد/ جامعة الموصل
المعاضيدي ، معن وعدالله وأحمد ، ميسر إبراهيم ، 2005 ، دور محتوى قرارات التسويق في دعم القدرة الإستراتيجية وتعزيز الميزة التنافسية ، مجلة تنمية الرافدين، المجلد 27 ، العدد 77 .
جثير ، سعدون حمود وعبدالغفور، قتيبة امجد ، 2017 ، اثر تبني القدرات الديناميكية التسويقية في تحقيق التفوق التنافسي بحث مقارن في بعض شركات الاتصال العراقية ، مجلة الادارة والاقتصاد ، السنة الاربعون ، العدد 110 .
حمدان ، خالد محمد وادريس ، صبحي وائل وعبد الرحمن ، ربى رشيد ، 2013 ، المرونة الاستراتيجية كمتغير وسيط في تعزيز اثر التوجه الريادي الاستباقي على الابداع التكنولوجي التدريجي دراسة اختبارية على الخطوط الجوية الملكية الاردنية ، مجلة الجامعة الخليجية ، العدد الخامس ، عمان.
عمر ، محمد عبد الرحمن ومحمد ، روش ابرهيم وعلي ، نزار محمد ، 2015 ، استراتيجيات المزيج التسويقي ودورها في زيادة الحصة السوقية / دراسة استطلاعية لاراء عينة من الافراد العاملين في شركة ستي سنتر التجارية في مدينة زاخو ، مجلة جامعة زاخو ، العدد 3 .
ت- الرسائل والاطاريح
الفقيه ، فؤاد عبد الله ، 2015 ، أثر مزيج الاتصالات التسويقية المتكاملة في تحقيق الميزة التنافسية في الجامعات الأردنية - دراسة تطبيقية على الجامعات الخاصة ، رسالة ماجستير، جامعة الزرقاء.
جندب ، عبدالوهاب احمد علي ، 2013 ، اثر التوجهات الاستراتيجية الابداعية والاستباقية في تطوير المنتجات الجديدة والاداء التسويقي : دراسة تطبيقية على شركات صناعة الاغذية في اليمن ، رسالة ماجستير منشورة ، جامعة الشرق الاوسط.
حمدي ، محمد عقيل ، 2014 ، اختبار العلاقة بين القدرات التسويقية والقدرات التنافسية واثرها في تحقيق الميزة التنافسية على عدد من الوكالات السياحية والسفر في عمان، رسالة ماجستير ، منشورة ، كلية الاعمال، جامعة الشرق الاوسط.
فرح ، معاوية عبدالهادي احمد ، 2016 ، أثر التوجه الإستراتيجي الإستباقي والدفاعي على الأداء التسويقي للشركات الصناعية خصائص الشركات كمتغير معدل ، اطروحة دكتوراه منشورة ، جامعة السودان للعلوم والتكنلوجيا.
ثانيا:المصادر الاجنبية
أ- الكتب
Johnson , Gerry & Scholes , Kevan & Whittington , Richard , 2008 , exploring corporate strategy , 8 ed. , prentice hall.
Kotler , Philip , 2003 , Marketing management, 11 th. ed. , prentice-Hall , Inc., Asimon & Schuster Company Upper Saddle Rivers , New Jersey.
Kotler , Philip , 2000 , Marketing Management , Prentice Hall International , Inc.
Miles , Ricky w. & Snow , C , 2012 , Organizational Strategy , Structure and Process , McGraw-Hill.
ب- الدوريات
Acikdilli , Gaye , 2013 , The Effect of Marketing Capabilities and Export Market Orientation on Export Performance,Interdisciplinary , Journal of Contemporary Research in Business , Vol . 5 , No. 6 .
Alharbi Adel, Saleh, 2015 , The Role of Marketing Capabilities in Firm's Success , nternational Journal of Management Science And Business Administration Vol. 2 , No. 1.
Ashwin , Pai , 2007 , Overcoming the Innovator’s Dilemma through Organizational Ambidexterity within the Indian Pharmaceutical Industry , 13th ed. , University of Nottingham.
Blocker , Christopher p. & Flint , Daniel J. & Mayer , Matthew B. & Sltar , Stanley F , 2011, proactive customer orientation and its role creating customer value in global markets ,academy of marketing science journal , vol. 9.
Bulgacov , Sergio & Elder , Semprebon & Mônica , Maier Giacomini , 2016 , Dynamic capabilities, Marketing Capability and Organizational Performance , BBR, Braz. Bus. Rev. vol.14 no.5 .
Feng , Hui & Morgan , Neil A. & Rego , Lopo L. , 2016 , Firm capabilities and growth : the moderating role of market conditions , Original Empirical Research , vol. 10 .
Hamzah , M. Iskandar & Abdul , K. Othmanb & Faridah , Hassamn , 2015 , Moderating Role of Customer Orientation on the Link between Market Oriented Behaviors and Proactive Service Performance among Relationship Managers in the Business Banking Industry, Procedia - Social and Behavioral Sciences 224.
Kaleka , Anna & Morganb , Neil A. , 2017, How marketing capabilities and current performance drive strategic intentions in international markets, Industrial Marketing Management , vol. 11 .
Lange , D. & Lee , P.M. & Dai. Y. , 2011 , Organizational Reputation : A Review, Journal of Management , Vol. , 37 No. 1 .
Lee , S. & Lim , S. & Pathak , R. , 2011 , Culture and entrepreneurship orientation : A multi-country study , International Entrepreneurship Management Journal .
Martin , Silvia L. & Javalgi , Rajshekhar , 2015 , Entrepreneurial orientation , marketing capabilities and performance: The Moderating role of Competitive Intensity on Latin American International New Ventures, Journal of Business Research ,vol. 10 .
Neill , Stern & Gurmeet , Singh & Raghuvar , D. Pathak , 2014 , Technology and Marketing Capabilities in a Developing Economic Context:Assessing the Resource Based View within a Boundary Condition, International Journal of Business and Economics , Vol. 13 .
Quince , T. & Whittaker , H , 2003 , Entrepreneurial orientation and entrepreneurs’ intensions and objectives : A CBR research program 3 on small and medium-sized enterprises , Centre for Business Research , University of Cambridge , Working Paper No. 271.
Tang , Z. & Kreiser , P. & Marino , L. & Dickson , P. & Weaver , K. , 2009 , A hierarchical perspective of the dimension of entrepreneurship orientation , International Entrepreneurship Management Journal .
Tooksoon,Phadett,Sukitniyakorn,Supee.,and Thammajit,Jakkarat,2012," The Exploratory Study of Marketing Capabilities and Export Success: an Investigation of Thai’s SMEs", International Conference on Economics Marketing and Management, IPEDR , Vol . 28.
Vicente , margarida & Maria , jose antunes & Malve , M , 2016 , The impact of marketing capabilities : technological capabilities and organizational innovation on export performance , International universities , vol. 21 .
Vijande , Leticia Santos & María , J. Sanzo-Pérez & Juan , A ,2012 , Marketing Capabilities Development in Small and Medium Enterprises : Implications for Performance , Journal of Centrum Cathedra , Vol. 5 , Issue 1 .
Zarco-Jimenez , Ana Isabel & Torrent-Sellens , Joan & Martínez-Ruiz , M. P. , 2012 , Proactive orientation effects on product innovation activities: Empirical evidence, Innovation: Management , policy & practice , Vol. 14 , Issue 1 .
ت- الرسائل والاطاريح
Kimuli , S.N.L. , 2011 , Strategic entrepreneurship and performance of selected private secondary schools in Wakiso District , master thesis in entrepreneurship, Makerere University .
Qureshi , Muhammad Shahid , 2010 , Determinants and Outcomes of Marketing Capabilities in New Technology Based Firms in Berlin, Germany : An Empirical Study, Doctorate Dissertation , Berlin.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 روش ابراهيم محمد ، عزام عبد الوهاب عبد الكريم ، محمد عبد الرحمن عمر
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors retain the copyright of their papers without restrictions.