The Hotel characteristics and Exclusive features and the ways to employ them for devlement of the Iraqi hotel sector

Authors

  • Samir Khalil Ibrahim Shamto

Keywords:

hotel, hotel services, quality of service, hotel sector, hotel chains, The Characteristics.

Abstract

The hotel sector Leads a major role in the development of tourism activity, as well as the development of the service product and its service capabilities that meet the needs and desires of customers. In spite of the great development witnessed by the hotels in the world, and the departure from the function of the accommodation and food and drink, and the trend to the knowledge, entertainment and health, but the Iraqi hotel sector is weak in the trend towards these trends in the global despite the existence of factors of success encouraging and stimulating towards the development of traditional hotel services. This is the problem of the research through which we reached a conclusion; The failure of the guest to achieve a hotel trip beyond his mental perceptions, and the decline of hotel services in Iraq on accommodation services, food and drink services, and other traditional services, and the absence of modern technology in hotel reservations that are made online in Iraqi hotels.

References

Apywtbo ekohomncta "Ekohomnka" Hnw. www.ekonomika.org.rs

Juwon Talabi, The Role of Marketing in Hotel Industry, Centria University of Applied Sciences, November 2015.

Le Na, Service Quality and Customer Satisfaction in the hotel industry, master research – in Management, Economics and Industrial Engineering, Polo Regionale di Como, Milano.

Lovelock, Christopher, H. Services Markeeting, 4th ed, Prentic- Hell, 2001.

Report 2018, Serve 360 - Sustainability and Social Impact at Marriott International.

The Hilton Effect, 2018 Annual Report.

WANG Jin-zhao & WANG Jing/Management Science and Engineering Vol.3 No.4. 2009.

ابو فارة، ابو زنيد، يوسف، سمير، النشاط الترويجي في البيئة الفندقية، مجلة اقتصاديات شمال افريقيا، العدد 3 – 2005.

الزعبي، علي فلاح، التسويق السياحي والفندقي، ط1، دار المسيرة للنشر والتوزيع والطباعة، عمّان، 2013.

سواد، زاهرة، محاسبة المنشآت العامة والخاصة، ط1، دار الراية للنشر والتوزيع، عمّان، 2011.

شمطو، سمير خليل، الإدارة الفندقية بين النظرية والتطبيق، ط1، مطبعة بغداد، بغداد، 2016.

الضمور، هاني حامد، تسويق الخدمات، ط1، دار وائل للنشر، عمّان، 2002.

الطائي، العلاق، حميد، بشير، تسويق الخدمات، الطبعة العربية، دار اليازوري للنشر والتوزيع والطباعة، عمّان، 2009.

علوان، نوفل عبد الرضا، أثر تنويع وتطوير الخدمات الفندقية على الايرادات في صناعة الفنادق العراقية، بحث منشور – مجلة الإدارة والاقتصاد، العدد 75 - 2009.

مسح الفنادق ومجمعات الإيواء السياحي لسنة 2017، وزارة التخطيط، الجهاز المركزي للإحصاء، مديرية إحصاءات التجارة، بغداد، 2017.

مطر، أدهم وهيب، التسويق الفندقي، ط1، دار مؤسسة رسلان للطباعة والنشر، دمشق، 2014.

Published

2024-09-08

How to Cite

سمير خليل إبراهيم شمطو. (2024). The Hotel characteristics and Exclusive features and the ways to employ them for devlement of the Iraqi hotel sector. Iraqi Journal for Administrative Sciences, 15(62), 331–350. Retrieved from https://mail.journals.uokerbala.edu.iq:8443/index.php/ijas/article/view/2263