دراسة استطلاعية في شركة الاتحاد للصناعات الغذائية المحدودة

Authors

  • Ameer Ghanim Al- A’awadi
  • Noor Ja’afar Jowad

Keywords:

تطوير المنتج الجديد, هندسة العمليات

Abstract

This study aimed to know the role of business process re-engineering as the independent variable in the development of the new product as the variable adopted in the Union Food Industries Ltd. in Babylon.

        The goal of the study was manifested in two dimensions, the first of which is the theoretical dimension which represented the conceptual framework of the study variables, and the second is the field dimension represented by the willingness of Iraqi organizations (the company under study) to implement business process re-engineering by providing its basic requirements (strategic vision, processes, information technology and human resources).

        In order to achieve the aims of the study, a hypothetical chart has been constructed that shows the nature of the relationship between the study variables and has resulted in three main hypotheses that define the impact and correlation between the study variables.

        The questionnaire was used as a tool to collect data as well as personal interviews, hypotheses were tested and results were extracted using the SPSS.

         Based on the description of the study variables, their diagnosis and testing the study hypotheses, it was found that there was a significant correlation relationship and a relationship of statistical significance between the study variables

References

احلام , خان , اهمية اعادة هندسة الموارد البشرية في تحسين الاداء البشري بالمؤسسات الاقتصادية , اطروحة دكتوراه, كلية العلوم الاقتصادية والتجارية ,جامعة محمد خضير , الجزائر , 2015 .

احمد، يوسف عبدالإله، تأثير الابداع الاستراتيجي في مكونات إعادة هندسة عمليات الاعمال دراسة استطلاعية لا رآء مجتمع المدراء ومعاونيهم والاستشاريين في الشركة العامة للاتصالات والبريد، مجلة العلوم الاقتصادية، جامعة بغداد، المجلد22، العدد 87، 2016.

الأخضر، خراز، دور الابداع في اكتساب المؤسسة ميزة تنافسية، رسالة ماجستير، كلية العلوم الاقتصادية والتجارية، جامعة ابي بكر بالقايد، الجزائر، 2011.

البدوي، محمد السيد، إدارة الجودة الشاملة، دار العلوم للنشر والتوزيع، القاهرة، 2017.

البغدادي، عادل هادي و علي، امل عبدمحمد و الحسيني، بسمة مهدي، تأثير اعادة تصميم العمليات في التميز بإدارة المشاريع دراسة حالة في شركة الواحة للمشروبات الغازية والعصائر والمياه المعدنية واللدائن وصناعة الاغطية البلاستيكية المحدودة، مجلة جامعة بابل، المجلد 23، العدد 1، 2016.

خليل، عطا الله، دور هندسة العمليات في دعم قرارات خفض التكاليف في ظل فلسفة إدارة التغيير، المؤتمر العلمي الدولي السنوي الثامن: إدارة التغيير ومجتمع المعرفة، جامعة الزيتونة الاردنية، عمان، 2008.

خليل، نبيل سعد، إدارة المؤسسات التربوية في بدايات الألفية الثالثة، دار الفجر للنشر والتوزيع، القاهرة، 2014.

الددا، علي موسى، التسويق: المفاهيم والسياسات، دار البداية، عمان، 2010.

ذياب، إحسان، أنموذج مقترح لترشيق اجهزة الرقابة والتدقيق في العراق من خلال تقنية إعادة هندسة العمليات، اطروحة دكتوراة، كلية الادارة والاقتصاد، الجامعة المستنصرية، 2017.

الصرايرة، اسماعيل محمد، التحليل الاستراتيجي في إعادة هندسة العمليات الادارية، المنهل للطباعة والنشر، عمان، 2012.

الطائي، حميد و الصميدعي، محمود، و العلاق، بشير و القرم، ايهاب علي، الأسس العلمية للتسويق الحديث مدخل شامل، دار اليازوري العلمية للنشر والتوزيع ، عمان، 2006.

الطويل، اكرم احمد و الكيكي، غانم محمود، إمكانية تعزيز أبعاد تطوير المنتج من خلال مكونات نظام المعلومات التسويقية، مجلة بحوث مستقبلية، كلية الحدباء، العدد 27، 2009.

عبد الرزاق، ندى عبد الباسط، شراء المواد بالجودة المناسبة وتطوير المنتج وأثرهما في أداء العمليات، اطروحة دكتوراه، كلية الادارة والاقتصاد، جامعة الموصل، 2007.

العبيدي، رنا ماهر، دور أبعاد تطوير المنتج في تعزيز المزايا التنافسية، بحث دبلوم عالي، كلية الادارة والاقتصاد، جامعة الموصل، 2009.

عكروش، مأمون نديم و عكروش، سهير نديم، تطوير المنتجات الجديدة، دار وائل للنشر والتوزيع، عمان، 2004.

علي، امل عبد محمد، العلاقة بين مكونات اعادة هندسة الاعمال وأثرها في أداء العمليات، اطروحة دكتوراه، كلية الادارة والاقتصاد، جامعة بغداد، 2005.

غنيم، احمد محمد، إعادة هندسة نظم العمل: الثورة الادارية المضادة، المكتبة العصرية للنشر والتوزيع، مصر، 2008.

الفياض، محمود احمد و قدادة، عيسى يوسف ، إدارة الإنتاج والعمليات مدخل نظمي، دار صفاء للطباعة والنشر والتوزيع، عمان، 2010.

القيسي، هناء، درجة ممارسة متطلبات إعادة هندسة العمليات الإدارية (الهندرة) لرؤساء أقسام كليات التربية في جامعتي بغداد والمستنصرية، مجلة كلية التربية الاساسية، الجامعة المستنصرية، المجلد 21، العدد 87، 2015.

الكساسبة، محمد مفضي و الفاعوري، عبير حمود، قضايا معاصرة في الادارة: بناء قدرات حاسمة لنجاح الاعمال، دار الحامد للنشر والتوزيع، عمان، 2010.

الكعبي، نعمة شليبة، الرؤية المعاصرة للتسويق واثرها في بلورة فرص نجاح المنتج الجديد، مجلة العلوم الاقتصادية والادارية جامعة بغداد، المجلد 15، العدد 54، 2009.

كوتلر، فيليب، و ارمسترونج،جاري، أساسيات التسويق، (ترجمة وتعريب سرور علي إبراهيم سرور)، دار المريخ للنشر، القاهرة، 2009.

اللامي، غسان قاسم، تقنيات ونظم معاصرة في ادارة العمليات، دار إثراء للنشر والتوزيع، عمان، 2008.

محسن، عبدالكريم و النجار، صباح مجيد، ادارة الانتاج والعمليات، ط4، الذاكرة للنشر والتوزيع، بغداد، 2012.

محمد، روش ابراهيم و عمر، محمد عبدالرحمن و عبدالكريم، عزام عبد الوهاب، دور الاستخبارات التسويقية في تعزيز سياسات المنتج الجديد دراسة استطلاعية لعينة من العاملين في عدد من معامل المياه المعدنية في محافظة دهوك، مجلة كلية العلوم الاقتصادية والادارية، جامعة بغداد، المجلد 24، العدد 106، 2018.

محمد، سعيد، الهندرة: هندسة العمليات الادارية، دار من المحيط إلى الخليج للنشر والتوزيع، عمان، 2016.

المسعودي، حيدر علي، إدارة تكاليف الجودة إستراتيجيا، دار اليازوري العلمية للنشر والتوزيع، عمان، 2018.

نجم، عبود، مدخل إلى ادارة العمليات، دار المناهج للنشر والتوزيع، عمان، 2013.

Aguwa, C. and Emmanuel, E. and Joshua, E. and Darlington, E., Application of Value Analysis to Increase Customer Satisfaction in Product Development, Conference on SAVE International, Austin, 2018.

Blocher ,J. &Chen ,H. & Cokins ,G. & Lin,W., Cost Management A strategic Emphasis, 3rd, McGraw Hill ,Irwin Inc., USA, 2005.

Daft, R., Organization Theory and Design, Soutr-western Thomson learning, 2001.

Davenport, T.H. and Short, J.E., The new industrial engineering: information technology and business process redesign, Sloan Management Review, Vol. 31, No. 4, 1990.

Hammer, M. and Champy, J. A, Reengineering the Corporation: A Manifesto for Business Revolution, Harper Collins Publishers Inc., New York, 2009.

Hammer, M., Reengineering work: don’t automate, obliterate, Harvard Business Review, July/August, 1990.

Juran, J. and Godfrey, A., Juran’s quality handbook,5th, McGraw-Hill, New yourk, 1999.

Kaminski, J., Theory applied to informatics – Lewin’s Change Theory, Canadian Journal of Nursing Informatics, Vol.6, No.1, 2011.

Kenneth, B., The PDMA handbook of new product development, John Wiley & Sons, Inc., New Jersey, 2013.

Knights, D. and Willmott, H., The Reengineering Revolution: Critical Studies of Corporate Change, SAGE Publications, London, 2000.

Kotler, p. and Armstrong, G., Principles of marketing, Pearson education Inc, USA, 2012.

Kotler, Ph., Marketing management, Prentic Hall International, Inc, 2000.

Maniewicz, M., Organizational Reengineering and Human Reengineering ITU, Regional HRM/HRD Officer for Latin America and the Caribbean, 2004.

Marc, A., New Product Development: From Initial to Product Management, Butterworth-Heinemann, An imprint of Elsevier, USA, 2003.

Paul, P. and Donnelly, J., A Preface to Marketing Management, 5th, Business Publications Inc, 1991.

Plamer, R., Marketing Management, ST. Martin’s Press, Inc., U.S.A., 2000.

Radhakrishnan, R. and Balasubramanian, S., Business Process Reengineering: Text and Cases, 2nd ed., PHI Learning Pvt. Ltd., New Delhi, 2010.

Romero, D., Flores, M., Five Management Pillars for Digital Transformation Integrating the Lean Thinking Philosophy, International ICE-Conference on Engineering, Technology and Innovation, France, 2019.

Saaksvuori, A. and Immonen, A., Product Lifecycle Management, 3rd, Springer Verlag, Berlin, 2008.

Sudha, K. and Kavita, A., Implementation of Business Process Re-engineering and its impact on Financial Performance of Banks (With Special Reference to State Bank of India), Advances In Management Journal, India, Vol:12, No.1, 2019.

Zairi, M. and Sinclair, D., Business process re-engineering and process management A survey of current practice and future trends in integrated management, Business Process Re-engineering &Management Journal, MCBUniversity Press, Vol. 1 No. 1, 1995.

Published

2024-07-02

How to Cite

امير غانم العوادي, & نور جعفر جواد. (2024). دراسة استطلاعية في شركة الاتحاد للصناعات الغذائية المحدودة. Iraqi Journal for Administrative Sciences, 17(67), 165–196. Retrieved from https://mail.journals.uokerbala.edu.iq:8443/index.php/ijas/article/view/2035