The impact of Agile Manufacturing on Achieving Competitive Advantage/ Analytical Research of Sample Views of A Sample of Officials of the Productive Departments of the General Company for the Automotive Industry / Alexandria
Keywords:
أثر التصنيع المتسارع, الميزة التنافسية, بشركة العامة لصناعة السياراتAbstract
This research seeks to determine the role played by the effect of Agile Manufacturing in achieving the competitive advantage by application in the company in question and for that the dimensions of Agile Manufacturing : changing systems, information, cooperation, as an independent variable ، And the competitive advantage : cost, flexibility, quality, delivery as the approved variable and this research was tested in the manufacturing sector choosing a sample of the company’s employees the most important conclusions is the availability Agile manufacturing variable in the company under study in all its dimensions, this is a good indicator that shows what the company shows towards embracing manufacturing strongly among competitors, as well as the application of the decentralization policy As for the most important recommendations it was necessary to make sure to make the Agile manufacturing philosophy and competitive advantage among the priorities that define the scope of the organization's importance.
References
أولا: الكتب العربية
أبراهيم، علي ،2007،أهمية الانظمة المتغيرة ، مجلة العلوم الادارة، دار وائل العدد 3، مجلد 2.
الدوري, زكريا مطلك ,عبد الفتاح, الادارة الاستراتيجية, مفاهيم وعمليات وحالات دراسية , جامعة بغداد,المكتبة الوطنية, بغداد, العراق, (2003)
السيد, اسماعيل محمد, (2000) الادارة الاستراتيجية , مفاهيم وحالات تطبيقية , الدار الجامعية.
العلاق, بشير عباس, والطائي, حميد عبد النبي, (1999), تسويق الخدمات, مدخل, استراتيجي, وظيفي, تطبيقي, دار العقل.
العلي, عبد الستار, (2000), ادارة الانتاج والعملبات, دار وائل للنشر.
ماهر, صالح, (2006), مهارات الموهوبين ووسائل تنمية قدراتهم الابداعية, دار المشرق الثقافي.
المغربي, عبد الحميد عبد الفتاح, الادارة الاستراتيجية, لمواجهة تحديات القرن الحادي والعشرين, مجموعة النيل العربية للنشر, القاهرة, مصر, (1999)
ثانيا: البحوث والرسائل
جعفر، قبس زهير عبد الكريم و علي سنية كاظم تركي،2016، تأثير تقانة المعلومات في تحقيق الميزة التنافسية -شركة اسيا سيل للاتصالات الخلوية بغداد، مجلة كلیة بغداد للعلوم الاقتصادية الجامعة، العدد(49).
الشيخلي, فاتنة شاكر,(1998), خفض الكلفة باستخدام (j l j : a b c), اطروحة دكتوراه غير منشورة في علوم ادارة الاعمال, جامعة بغداد.
الصفار،احمد عبد اسماعيل و معن،حامد خزيم،2015، تبني مداخل الايصاء الواسع في تحقيق الميزة التنافسية دراسة تحليلية في شركة واسط العامة للصناعات النسيجية، جامعة واسط- كلية الادارة والاقتصاد، مجلة الكوت للعلوم الاقتصادية والادارية، العدد(19).
طاهر، عبد الرحمن وعروق، محسن ومحمد ،الهام،2015،دور تدريب الموارد البشرية في تعزيز الميزة التنافسية-بحث تطبيقي في الشركة العامة للصناعات الكهربائية)، جامعة واسط- كلية الادارة والاقتصاد، مجلة الكوت للعلوم الاقتصادية والادارية، العدد(20).
الطائي, بسام منيب علي والسبعاوي , اسراء وعد الله قاسم, 2007,"دور مرتكزات التصنيع الرشيق في تحقيق الميزة التنافسية المستدامة/دراسة تحليلية في الشركة العامة لصناعة الادوية والمستلزمات الطبية في نينوى", مجلة تنمية الرافدين, كلية الادارة والاقتصاد-جامعة الموصل, مجلد 32 ,العدد97.
العامري، هدي هادي حسن،2011،" إمكانية تطبيق أدوات التصنيع الرشيق في تحقيق الميزة التنافسية) دراسة استطلاعية في الشركة العامة للسمنت الجنوبية (معمل سمنت الكوفة/ معمل النورة كربلاء)، رسالة ماجستير, كلية الادارة والاقتصاد, جامعة كربلاء.
عبد الله، ناهدة اسماعيل،2006،دور عمليات ادارة المعرفة في تعزيز الميزة التنافسية-دراسة تحليلية لا راء عينة من المديرين في عدد المنظمات الصناعية –نينوى، جامعة الموصل-كلية الادارة والاقتصاد، مجلة بحوث مستقبلية، العدد13.
العتوم، محمد فوزي علي،2009،"رسالة المنظمة وأثرها في تحقيق الميزة التنافسية: دراسة ميدانية على قطاع صناعة الأدوية الاردني، رسالة ماجستير- كلية الاعمال-جامعة الشرق الأوسط للدراسات العليا.
مروان ،محمد ،2021،أهمية التعاون في قطاعات الصناعية، مجلة العلوم الاجتماعية ، العدد 14، مجلد 10.
المعاضيدي، معن وعد الله،2006،اسهامات نظرية الاستراتيجية القائمة على الموارد في تحقيق الميزة التنافسية(دراسة نظرية تحليلية)،جامعة الموصل-كلية الادارة والاقتصاد، مجلة بحوث مستقبلية، العدد15.
المعموري, ايثار عبد الوهاب محمد, (1999), اثر المنظمة في اسناد وابعاد التناقس, اطروحة دكتوراة غير منشورة في علوم ادارة الاعمال, جامعة بغداد.
مقاطف، سيما غالب و طمليه ، الهام فخري،2014، أثر وسائل التسويق المباشر في بناء المیزة التنافسية -دراسة میدانیة لفنادق الخمس نجوم في مدینة عمان، كلیة العلوم الإدارية والمالیة - جامعة البترا ،مجلة كلیة بغداد للعلوم الاقتصادية الجامعة، العدد(42).
المياحي, اسيل هادي محمود جاسم, اسلوب فريق العمل واثرة في تعزيز عملية التحسين المستمر والميزة التنافسية للمنظمة, رسالة ماجستير في علوم ادارة الاعمال, كلية الادارة والاقتصاد, الجامعة المستنصرية, (2004)
ثالثا: الكتب الانكليزية
- Gunasekaran, A. ,2001," Agile Manufacturing: The 21st Century Competitive Strategy",Oxford,UK: Elsevier,
- Heizer , Jay & Barry , Render, 2008, Principles of Operations Management , 7th Ed, Prentice – Hall , New Jersey
- Heizer,Jay and Render,Barry,(2004),"Principles of Operations Management".4 rd ed, Prentice Hall:New Jersey,U.S.A.
- Hill,W.L. Charles &Jones ,R.Gareth, 2008,“Strategic Management An lntegrated Approach”,8th Ed, Houghton Mifflin Company.
- Krajewski , J. Lee & Ritzman , P. Larry & Malhotra , K. Manoj , (2010) , Operations Management – Processes and Supply Chains , 9th Ed , Pearson, New Jersey .
- Krajewski,Lee,j.and Ritzman ,larry,p,(2005),operations management,7th ed,prentice-Hall,inc,Newjersy,p.231
- Macmillan,H. &Tampow,M.,2000, Strategic Management Process Content and lmplementation,1Ed,Press lnc, New York.
- Slack,Nigel,Chambers,Stuart,Harland,Christine,Harrston,Alan,and Johnston,Robert,( 2004),"Operations Management".4nd ed,Prentice Hall:New York.
رابعا: البحوث الانكليزية
Bagul,Niraj Ravindra&Ahire,Mayur Pranay,2016,"Agile manufacturing system" ,international Journal of Advance Research in Science and Engineering,vol.5,no.2,pp282-290.
Bottani, E., 2009. A fuzzy QFD approach to achieve agility. International Journal of Production Economics,Vol. 119,No. (2),pp. 380-391.
Christopher, M., 2000. The Agile Supply Chain – Competing in volatile markets. Industrial Marketing Management, Vol.29,No. (1), pp.37-44.
Correa,Henrique Luiz,2001,"Agile Manufacturing as 21 lst Century strategy for improving Manufacturing Competieveness, Computer Integrated Manufacturing Systems, Vol. 11, No. 1,pp.1-20.
Dahlgaard J. J., Dahlgaard-Park S. M., 2006.Lean production six sigma quality TQM and company culture, The TQM magazine,Vol. 18,pp. 263 – 281.
Devor,Richard&Graves,Robert&Mills.J,J0hn,1997."Agile Manufacturing Research: A ccomplishments and opportunities, international Journal of Advance Research in Science and Engineering,Vol.1 ,pp813-823.
Diab, S. M. (2013). Using the Competitive Dimensions to Achieve Competitive Advantage (A Study on Jordanian private hospitals). International Journal of Academic Research in Business and Social Sciences, 3, 695-706..
Diab, S. M. (2014). Using the Competitive Advantage. International Journal of Academic Research in Business and Social Sciences, NO(4),Vol(9),pp2222-6990.
Gunasekaran, A &Yusuf, Y. Y., Sarhadi, M., 2002,"Agile Manufacturing : the drivers, concepts and attributes. International Journal of Production Economics, Vol.62,NO .2, pp.33-43
Gunasekaran. A, 1998,"Agile Manufacturing : Enablers and an implementation, International Journal of Production Economics, Vol.36,NO .5, pp.1223-1247.
Hallgren,Mattias&Olhager,Jan,2008,"Lean and agile manufacturing :external and internal drivers and performance outcomes", international Journal of Operations &production Management,Vol.29,No.10,pp.979-999.
Khan,G,Javed&Dalu.Dr.R.S,2015,"Lean and Agile Manufacturing as productivity enhancement Techniques-a comparative study" Journal of Mechanical and Civil Engineering,Vol.12 ,No.1, pp 52-56.
Kidd, P., 1994, " Agile Manufacturing" –forging New frontiers, Addison- Wesley publishing Company.
Madden.D,Andrew,2000, A definition of information, Aslib Proceedings, JFS, Vol 52, No.9,pp:334/349.
Mason-Jones, R., Naylor, J.B. and Towill, D.R. (2000), Engineering the leagile supply chain, International Journal of Agile Management Systems, pp 54-61
Plonka, F. E., 1997, Developing a lean and agile work force. International Journal of Human Factors in Manufacturing, Vol. 7, NO.(1),pp. 11-20.
Porter, M. E. (2008). The Five Competitive Forces That Shapes Strategy. Harvard Business Review., 1-5.
Richard Blockley and Wei Shyy, John Wiley & Sons, 2010,Lean and Agile -Encyclopedia of Aerospace Engineering, ISBN,Vol.5,pp.55-63.
Sanchez.M,Luis&Nagi,Rakesh,2001,"A review of Agile Manufacturing Systems" international Journal of production Research,Vol.39,No.16,pp.3561-3600.
Song, L. and Nagi, R., 1997, Design and implementation of a virtual information system for agile manufacturing. Transactions (Institute of Industrial Engineers),Vol, 29,NO.(10),pp. 839-857.
Wijaya,Sheleen&Tarigan,Josua,2015, Pengaruh Organizational Learning Theorhadap Competitive Advantage Melalui Accounting Information System PADA Perusahaan Manufacture, Business Accounting Review, Vol. 3, No. 2,pp:61-70.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Economics and Administration College - Karbala University
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors retain the copyright of their papers without restrictions.