Strategies for gaining competitive advantage in retail stores - an exploratory study of a sample of stores in the city of Mosul

Authors

  • Alaa Abdel Salam Yahya Economics and Administration College - Karbala University

Keywords:

retail stores, Competitive advantage

Abstract

The goal of current research to identify the reality of the acquisition of competitive advantage in the market for durable goods City of Mosul, and to this goal has been to rely on the approach to the description and analysis through Identification form for this purpose I came back, as the research sample represented 40 individuals and form gain of 80
Category of the community and after data collection relied on the statistical program SPSS, and using factor analysis, which emerged a number of results in turn, a number of diagnosed Conclusions such as the simple fact that the most important of the emergence of a knowledge-based strategy The technology factor in the first field under examination, although the relative importance of the presence of varying The other strategies.
Thus, attention was a series of recommendations which may be given equal attention to moral factor Other factors, in particular the ethical aspects of a competitive advantage in itself the most Theories and the world can be reflected through ethical marketing mix.

References

أولاً:المصادر العربية

الزغبي، حسن علي ، (1999)،أثر نظام المعلومات الاستراتيجي في الميزة التنافسية وتحقيق عوامل التفوق التنافسي، أطروحة دكتوراه،( غير منشورة ) ،كلية الإدارة والاقتصاد، جامعة بغداد.

العدواني، عبدالستار محمد علي،اثر قدرات تقانات المعلومات في عمليات إدارة المعرفة الموجهة نحو الميزة التنافسية:دراسة في عينة من مذاخر الأدوية في الموصل، المجلة العربية للتنمية الإدارية، قيد النشر.

الغالبي، طاهر محسن منصور، والعامري، صالح مهدي محسن، 2008، المسؤولية الاجتماعية وأخلاقيات الأعمال:الأعمال والمجتمع، دار وائل للطباعة والنشر، عمان ، الاردن.

المعاضيدي، معن وعدالله والعباس ، حسن صبحي ، 2009 ، استخدام المؤشرات المالية في قياس المزايا التنافسية المستدامة، مجلة تنمية الرافدين، مجلد 29 العدد 95

النعيمي، شهاب الدين، 2002، قياس المخاطرة الاستراتيجية باستخدام مؤشرات مالية ذات طبيعة استراتيجية: دراسة تطبيقية في عينة من المصارف السودانية، مجلة دراسات للعلوم الإدارية، المجلد 29، العدد 1.

جيمس ،سي كراج، و روبرت جرنت، 2008، الموارد والطاقة الإنتاجية:الإدارة الاستراتيجية، ترجمة قسم الترجمة الفاروق، دار الفاروق للنشر والتوزيع.

خالد ،عبدالله إبراهيم،2008،العلاقة بين استخدام التكنلوجيا وتحقيق الأبعاد التنافسية(كلفة، جودة ، مرونة، وإبداع،تسليم) ، مجلة جامعة الانبار للعلوم الاقتصادية والإدارية، العدد 2، المجلد1.

خليل، نبيل مرسي، 1996، الميزة التنافسية في مجال الأعمال، الدار الجامعية، بيروت ،لبنان.

ذنون، رواء يونس، 2010، التنظيم القانوني للاستثمار الأجنبي"دراسة مقارنة"أطروحة دكتوراه غير منشورة إلى كلية الحقوق، جامعة الموصل.

رشيد، صالح عبد الرضا و جلاب، أحسان دهش، 2008، الإدارة الإستراتيجية : مدخل تكاملي، دار المناهج للنشر والتوزيع، المملكة الأردنية الهاشمية.

زكي، محمد عباس،2005، دور تصميم المنتج في تحقيق الميزة التنافسية: دراسة ميدانية في مصنع نسيج الديوانية، المجلد السابع، العدد الرابع.

شارلز هل وجاريت جونز، 2001، الإدارة الاستراتيجية :مدخل متكامل، ترجمة رفاعي حمد رفاعي، دار المريخ للنشر ، المملكة العربية السعودية.

عبدالباقي، روابح، وتريكي، ياسين، 2009، رأس المال الفكري وتحديات العولمة، www.4shareed.com.

ثانيا: المصادر الأجنبية

Bughin,Jacques ,and et. Al., 2010, Anew way to Measure, word-of- mouth Marketing Mckinsey Quarterly, www.community a nalytics.com

Čater, Tomaž,2006, The Influence of a Firms basic characteristics on the relevance of the sources and forms of competitive advantage in Slovenian firms, Journal of Management, vol10.

Certo,Samuel&Peter,Paul(1995),The Strategic Management Process, 3rd, Irwin, Inc. ,N. Y.

Dess, Gregory G.2005, Strategic of management, McGraw-Hill, New York.

Fahey, Liam,1989, The Strategic Planning Management Reader,prentice-hall,new jersey.

Hitt, Michael & etal,(2001),Strategic Management Competitiveness and Globalization, 4TH ed ,Jack. Calhoun ,Australia.

Kolaric,Barislar and, Radojcic,Slobodan, 2011, Organizational Structure, Irfluence on the lenel of international, Journal of Business Administration, Vol2, No1.

Plum, Elisabeth, 2007, Cultural Intelligence, Aconcept for bridging and benfiting from cultural differencas, www.freebook.com

Zhange, Man, 2005, Information Technology Capability, Organization Culture and Export Performance, Doctor of Philosophy Dissertation, WashingtonStateUniversity.

الأنموذج المعدل لتحليل قوى الصناعة

Published

2025-02-04

How to Cite

علاء عبد السلام يحيى. (2025). Strategies for gaining competitive advantage in retail stores - an exploratory study of a sample of stores in the city of Mosul. Iraqi Journal for Administrative Sciences, 9(35), 108–122. Retrieved from https://mail.journals.uokerbala.edu.iq/index.php/ijas/article/view/3068